Frp etterlyser rasteplasser for lastebilnæringen Stiller skriftlig spørsmål til samferdselsministeren
NLF registrerer at 2. nestleder i Transport og kommunikasjonskomiteen, Bård Hoksrud fra FrP i et skriftlig spørsmål til Samferdselsministeren etterlyser en helhetlig plan for å sikre utbygging av raste/hvileplasser for yrkessjåfører. NLF mener det er positivt at Hoksrud har denne forståelsen for næringens problemer, noe han også understreket i et innlegg ved åpningen av NLFs landsmøte lørdag 12. juni 2010.
Slik lyder spørsmålet til Samferdselsministeren:
Jeg tillater meg å stille følgende spørsmål til skriftlig besvarelse tilsamferdselsministeren:
"Raste- og hvileplasser for yrkessjåfører er de første tingene som fjernes fra nye veiprosjekter når det er budsjettoverskridelser. Dette gjør det vanskelig å følge kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Lastebilnæringen blir dessuten ufortjent stemoderlig behandlet, og ansatte i SVV jager sjåfører bort fra områder rundt kontrollstasjonene. Mener statsråden at klappjakten på yrkessjåfører er akseptabel, og vil statsråden gjøre noe med dette samt sørge for at man får en helhetlig plan for å sikre utbygging av raste/hvileplasser?
Begrunnelse:
Fremskrittspartiet vil gjøre det lettere for yrkessjåførene å overholde kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og vil derfor at det skal etableres tilstrekkelig med raste- og hvilepasser for yrkessjåførene særlig langs stamveinettet. Fremskrittspartiet ønsker å satse på riksveiene og bygge et nasjonalt motorveinett mellom de største byene, blant annet E18/E39 Oslo-Kristiansand-Stavanger og E6 Oslo-Trondheim-Steinker. Dette ville gjort det mulig med en mer helhetlig tilnærming og planlegging av rasteplasser for yrkessjåfører. Med regjeringens politikk der man kun bygger korte parseller av gangen, er det imidlertid behov for en helhetlig og overordnet plan for hvileplasser basert på konkrete behov.
Jeg tillater meg å stille følgende spørsmål til skriftlig besvarelse tilsamferdselsministeren:
"Raste- og hvileplasser for yrkessjåfører er de første tingene som fjernes fra nye veiprosjekter når det er budsjettoverskridelser. Dette gjør det vanskelig å følge kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Lastebilnæringen blir dessuten ufortjent stemoderlig behandlet, og ansatte i SVV jager sjåfører bort fra områder rundt kontrollstasjonene. Mener statsråden at klappjakten på yrkessjåfører er akseptabel, og vil statsråden gjøre noe med dette samt sørge for at man får en helhetlig plan for å sikre utbygging av raste/hvileplasser?
Begrunnelse:
Fremskrittspartiet vil gjøre det lettere for yrkessjåførene å overholde kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og vil derfor at det skal etableres tilstrekkelig med raste- og hvilepasser for yrkessjåførene særlig langs stamveinettet. Fremskrittspartiet ønsker å satse på riksveiene og bygge et nasjonalt motorveinett mellom de største byene, blant annet E18/E39 Oslo-Kristiansand-Stavanger og E6 Oslo-Trondheim-Steinker. Dette ville gjort det mulig med en mer helhetlig tilnærming og planlegging av rasteplasser for yrkessjåfører. Med regjeringens politikk der man kun bygger korte parseller av gangen, er det imidlertid behov for en helhetlig og overordnet plan for hvileplasser basert på konkrete behov.