Hopp til innhold

Kleppa-svar om rasteplasserIngen raske løsninger i sikte

Som svar på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Bård Hoksrud, Frp om døgnhvileplasser for lastebilnæringen, svarer samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa blant annet ved å vise til Nasjonal transportplan 2010-2019 og ”Håndbok 279 Døgnhvileplasser for tungtransporten”. Begge deler er godt kjent for lastebilnæringen, som har reagert positivt på at det nå er laget mer konkrete planer for å skaffe yrkessjåførene plasser hvor de kan ta lovpålagt hvil. På lang sikt, kan det altså bli bedre. Problemet er: Hvordan skal vi få verdige forhold nå?

Kleppa svarer med å fortelle hva som er planlagt frem mot 2019. Det er ikke til stor hjelp for alle sjåførene som trenger et eller annet sted å gjøre av seg og bilen i dag. Det er vel og bra med samarbeidsprosjekter med veikroer og bensinstasjoner, men de blir neppe klare i år eller neste år.

Da Taralrud kontrollplass ble åpnet i 2004/2005 inviterte daværende vegsjef i Oslo og Akershus, Sidsel Sandelien, alle sjåfører til å ta pausene her, også døgnhvil. Etaten ville sette stor pris på at de slo seg ned på plassen for pålagt hvil. Nå er det parkering forbudt-skilt som gjelder hele plassen.

Vi kan forstå at kontroller må kunne gjennomføres. Men det kunne vært interessant å spørre etaten hvorfor de (eller den?) plutselig har gjort kuvending i denne saken. Transportnæringen trenger en rask brannslukking for å sikre at vi får steder vi i det hele tatt kan parkere, slik at vi slipper å få bøter for å ha kjørt for langt. Så får servicetilbudene komme etter hvert som myndighetene klarer å få på plass skikkelige truckstops. Det er ikke bare tungvognsjåførene som får problemer. Saken er at i dag er alle kjøretøyer med totalvekt over 3,5 tonn underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og dermed er det mange som har behov for plasser der de kan stoppe lovlig.
Les Hoksruds spørsmål og Kleppas svarher