Marit Arnstad sier hun vil sette seg ned med Norges Lastebileier-Forbund og Statens vegvesen for å se om det finnes tilpasninger som kan gjøres i forbindelse med EU-direktivet. NLF stiller mer enn gjerne, men vi vil understreke at dette er en hastesak. Vinteren er her allerede, og norske lastebilsjåfører risikerer å bli stående fast på glatt føre dersom bruk av akselløft ikke skal være tillatt, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
Det er viktig at diskusjonen rundt innføringen av EUs godkjenningsdirektiv, som vil forby bruk av tradisjonelt, norsk akselløft, ikke koker ned til et spørsmål om lastebilsjåfører er villige til å bruke kjetting eller ei. I VG i går understreket samferdelsminister Marit Arnstad at akselløft aldri må bli en erstatning for kjettinger.
NLF vil presisere at bruk av akselløft, kombinert med riktige dekk og bruk av kjetting, på norske vinterveier er nødvendig fordi:
- Et løft av løpeakselen og overføring av trykk til drivakselen gir nødvendig veigrep til å komme opp bakker med høy stigningsprosent
- Å løfte løpeakselen i tide og dermed kjøre i jevn fart opp bakker, gir miljøgevinst og minsker drivstofforbruket, samtidig som det forhindrer kødannelse bak vogntoget. Det understreker viktigheten av at løpeakselen ikke automatisk går ned ved en hastighet som overstiger 30 km/t, som direktivet krever
- Det er få steder langs veien hvor det er plass for en lastebil til å stoppe og ta av eller på kjetting uten at det forstyrrer trafikken
- Å kjøre med kjetting for å komme opp bakker vil slite vel så mye på veibanen som det å kjøre med fullt trykk på drivaksel. I tillegg vil det produsere mer svevestøv