Møtet var konstruktivt og viste oss at argumentene våre til en viss grad får gehør. Det ble understreket fra Kommisjonens side at reglene skal innrettes slik at det også i fremtiden blir mulig å drive et norsk transportselskap, sier adm.dir Geir A. Mo etter gårsdagens møte med EU-kommisjonen i Brussel.
Videre ble det etterlyst større engasjement fra de nordiske regjeringer. NLF skal iallefall gjøre sitt til at den norske regjeringen følger dette opp.
En samlet ledelse fra Nordic Logistics Association (NLA) møtte EU-kommisjonen mandag 10. september, for å diskutere dagens situasjon i forbindelse med kabotasjereglene og effekten kabotasjekjøring har for de nordiske landene. Det ble også diskutert hva en ytterligere liberalisering av reglene i 2014 vil ha å si for næringen.
NLA redegjorde for omfanget av kabotasjekjøring i de Nordiske landene, og hva dette har å si for næringen nasjonalt. En stor del av diskusjonen fokuserte på om problemet ligger i reglene, fortolkningen eller kontrollen. Konklusjonen var at det kan gjøres forbedringer på alle tre områder og at det skal skje i en dialog mellom Kommisjonen, de nasjonale myndigheter og næringen for å sikre en holdbar og langsiktet løsning.
Uten et sterkt NLF og et sterkt samarbeid med våre søsterorganisasjoner i Norden hadde vi verken fått til noe møte i Brussel eller hatt mulighet til å gjøre noe med denne saken, understreker Geir A. Mo.
NLA er et samarbeid i EU-spørsmål mellom NLF, Sveriges Åkeriföretag og Dansk Transport og Logistik. På mandagens møte deltok Geir A. Mo og Jan-Terje Mentzoni fra NLF, sammen med NLAs direktør Søren Hyldstrup Larsen, SÅs adm.dir Johan Lindström og DTLs adm.dir Erik Østegaard.