Dieselavgifter er et hett tema, og torsdag 19. april skulle Europaparlamentet ta stilling til Kommisjonens forslag om nye avgifter på drivstoff. Forslaget innebar en todeling av beskatningen i EU: Én CO2-bestemt avgift og én avgift bestemt av energiinnhold. Det ville gitt en bestemmelse om en hardere beskatning av diesel sammenlignet med bensin. EU-parlamentets utvalg for økonomiske spørsmål var delt på midten i denne saken, men det ble i plenum torsdag fastslått at Kommisjonens forslag skulle avvises. Parlamentet støttet imidlertid forslaget om at medlemslandene kan bruke en lavere avgift på drivstoff til kommersiell transport, under henvisning til at alternative drivstoff fortsatt ikke finnes i særlig grad.

En annen problemstilling som også ble behandlet, var dagens mulighet til å beskatte drivstoff flere ganger. Dersom bilens drivstofftanker må bygges om for å tilpasses bilens bruksområde, har særlig Tyskland benyttet åpningen i regelverket for å beregne merverdiavgift av diesel i slike tanker ved grensepassering selv om mva er betalt allerede ved tanking i et annet land. EU-parlamentet støttet Kommisjonens forslag om å fjerne denne muligheten.

Til slutt sier Parlamentet at CO2-avgiften skal fastsettes med utgangspunkt i prisen for CO2 i systemet for handel med utslippskvoter. Det betyr i praksis at transportnæringen ikke kommer til å betale mer for CO2-utslipp enn andre næringer.

– Selv om avgiftene i Norge fastsettes uavhengig av hva EU bestemmer seg for, er dette bra fordi det har vært argumentert på samme måte her hos oss, sier administrerende direktør i NLF, Jan-Terje Mentzoni.
– NLF arbeider for like konkurransevilkår, og har hatt som mål at avgiftene i Norge skal komme ned på samme nivå som våre naboland, les: de baltiske stater. Vi vil derfor argumentere for at Norge ikke kan følge en annen linje enn resten av Europa når det gjelder drivstoffavgifter, avslutter Mentzoni.