I dag kunngjorde Samferdselsdepartementet at to veier i Norge vil bli berørt av nye EU-bestemmelser angående rabattordninger i bomstasjoner: E6 i Østfold og E18 i Agder. Bestemmelsene, som er en del av Eurovignettdirektivet, krever at rabattsatsen skal endres før 2015, slik at den ikke overstiger 13 prosent for lastebiler over 3,5 tonn.
Obligatorisk brikke må på plass
Bestemmelsene er et resultat av at EU ønsker en mer jevn konkurranse for lastebiler som kjører med bompengebrikke og dermed får rabatt og lastebiler som kjører uten bompengebrikke. NLF har i lang tid krevd obligatorisk bompengebrikke for alle tunge kjøretøy som bruker norske veier.
Dette bekrefter nødvendigheten av å få ordningen med obligatorisk brikke på plass. I praksis har mange utenlandske lastebiler 100 prosent rabatt med dagens system, noe som er svært konkurransevridende i norske lastebilers disfavør, sier avdelingsjef for næringspolitikk i NLF, Terje Grytbakk.
Fremtidige prosjekter
Nye veiprosjekter på europaveier i Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold, Telemark og Aust-Agder, må ha et rabattsystem i tråd med EU-direktivet, altså maks 13 prosent rabatt for lastebiler. Utenfor disse fylkene vil det for nye prosjekter på strekninger med mindre enn fem prosent internasjonal godstrafikk være mulig å ha ordninger med satser på linje med dagens høye rabattsatser.
Norske myndiheter har forhandlet frem en egen norsk tilpasning, som gir unntak i noen eksisterende bomstasjoner. Disse får beholde dagens rabattordning.
Les mer i Samferdselsdepartementets pressemelding, her.