Torsdag 8. mars ble en bil fra det litauiske selskapet Vlantana stoppet ved Håbakken kontrollstasjon ved E16 i Lærdal. Bilen hadde gått fem turer i Norge siden 29. februar, men hadde ikke noe fraktbrev som viste gods inn til landet.
Dette skriver Transportmagasinet.
Sjåførene visste at de kjørte kabotasje, men hevdet at de handlet i god tro og trodde de oppfylte vilkårene i og med at de hadde kjørt til Sverige og snudd igjen.
Sjåførene var svært imøtekommende og la umiddelbart alle kortene på bordet. De fortalte at de byttet tralle ved grensen og snudde. Av og til hadde de vært innom Sverige, men uten returlass til Norge igjen, sier Torgeir Bang ved Håbakken trafikkstasjon til TransportMagasinet.
Torgeir Bang understreker at politiet i Hordaland er flinke til å følge opp slike saker i sitt distrikt. Vlantana fikk en bot, som ble akseptert. Politiet tok beslag i bilen frem til boten ble betalt. Selskapet har også blitt grundig informert om regelverket rundt kabotasjekjøring. Botens størrelse var på 100 000 kroner, som er den samme summen som ble gitt Girteka da de ble
tatt for kabotasje i desember i fjor. Det kan se ut som nivået for bøtelegging av ulovlig kabotasje er satt.
NLFs utrettelige arbeid for å få kontrollmyndighetene til å utarbeide og håndheve et regelverk som rammer slike tilfeller, bærer frukter. I tillegg har TransportMagasinet og andre medier vært flinke til å sette fokus på ulovlig virksomhet. Dette tilfellet hadde ikke vært mulig å avdekke uten hasteforskriften som trådte i kraft 1. juli 2011. Denne forskriften ble innført etter press fra NLF, og det ble lagt mye arbeid i å få til forskrift og veiledning slik den foreligger i dag. Det er grunn til å gi Statens vegvesen og politiet i Hordaland all mulig honnør for den kontrolljobben de gjør, sier juridisk direktør i NLF, Robert Aksnes og legger til:
Det er imidlertid urovekkende at slike tilfeller ikke blir avdekket i andre deler av landet. NLF har grunn til å tro at omfanget av ulovlig kabotasjekjøring er like stort i andre deler av landet. Dette vil vi umiddelbart ta opp med Statens vegvesen og politidirektoratet. NLF har tidligere bedt om et møte med Riksadvokaten om problemstillingen. Vi vil i dag sende et purrebrev, og håper på et snarlig møte.
Les NLFs forklaring på kabotasjereglene her.