NLF gikk ut med en pressemelding 1. mars etter at Nasjonal Transportplan (NTP) ble presentert i februar i år. Den ga uttrykk for NLFs skuffelse over at døgnhvileplasser ble kraftig nedprioritert i den nye planen. I dag finnes det pluss minus 15 døgnhvileplasser i Norge, definisjonen er litt vag på hva som er godkjent. Behovet er 80 plasser. Frem til behovet er dekket, er yrkessjåfører nødt til å være kreative med hvor de tar sin pålagte hvile dersom de befinner seg i et område uten døgnhvileplasser, og kvaliteten på fasilitetene er veldig varierende.

På et møte hos Vegdirektoratet torsdag 15. mars så det imidlertid noe lysere ut: I tillegg til 11 nye plasser i forslag til NTP – som skal bygges av Statens vegvesen – ble det antydet 20-30 private plasser. Det betyr at det nærmer seg over 30 plasser i løpet av den tiårsperioden. Planen starter imidlertid ikke før i 2014, og NLF mener det er alt for lenge å vente med å sette i gang. Statens vegvesen har en stor jobb foran seg og selv om det kommer på plass over 30 plasser på ti år er det likevel behov for ytterligere flere plasser.

Hvordan handlingsplanen for dette arbeidet ser ut vil bli klarere når den nasjonale planen for døgnhvileplasser legges frem i slutten av mai. NLF venter i spenning, samtidig som arbeidet med å påvirke fortgang i planlegging og bygging fortsetter. Allerede på møtet presenterte NLF et forslag til 55 steder for nye døgnhvileplasser. Statens vegvesen har tatt i mot lista, og skal gå gjennom og kvalitetssikre forslagene.