I 2009 publiserte forskningsorganet SINTEF rapporten "Forsøk med tunge kjøretøy i stigninger". (Klikk på lenken for å komme direkte til rapporten.) Den inneholder resultater fra forsøk gjort med tunge kjøretøy på veier med høy stigning, for å studere hva som er utfordringene med hensyn til fremkommelighet på vinterføre.
Rapporten underbygger og bekrefter NLFs viktigste poeng i saken om at akselløft bør være tillatt på norske vinterveier: Bekymring for veistandard må aldri få overskygge trafikksikkerheten!
Følgende sitater er fra sammendraget til rapporten, på side 7 og 8: "Resultatene fra forsøkene viser at tyngden over drivhjulene har vesentlig og avgjørende betydning for fremkommeligheten i stigning. Forsøkene demonstrerer også nokså tydelig at det kan være en stor fordel å ha boggi (doble hjulpar) på trekkvognen. [...] Biler med boggi (doble hjulpar) er helt avhengig av å kunne løfte boggien (akselløft) for å ta seg opp en stigning som Heggelia. [...] Forholdene kan imidlertid være vanskeligere enn de en hadde under disse testene."
Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Statens vegvesen ved Tekniologiavdelingen Trondheim og Nordmøre og Romsdal distrikt. Man kan igjen spørre seg om de forskjellige avdelingene i vegvesenet ikke snakker sammen?