Det er status etter at Statens vegvesen sjekket tungtransporten langs E39 på Krossmoen kontrollstasjon tirsdag.

Skuffet
Inspektør Rune Innvær i vegvesenet er skuffet over at det står så dårlig til med dekkutrustingen.

– Jeg hadde forventet langt bedre, sier han og forteller at det er både norske og utenlandske sjåfører og transportører som måtte tappe kontoen for flere tusenlapper.

Ingen av dekkene var så dårlige at det ble ilagt kjøreforbud. Tørt og godt føre skal ifølge inspektøren være noe av årsaken til det.

Forstår ikke
Når det gjelder overlast skyldes alle tre gebyrene tirsdag feilplassering.

– Det betyr jo at når det først blir feil på en aksel forplanter dette seg til andre. Jeg synes det er mange som sliter med å forstå de nye reglene for samlasting.

– Oljetransportørene har skjønte dette best, men også de har noe å gå på, sier Innvær til lastebil.no

MÅTTE STÅ: Den utenlandske sjåføren måtte finne seg i at den ene containeren måtte stå igjen, slik at den kunne hentes av en annen bil. MÅTTE STÅ: Den utenlandske sjåføren måtte finne seg i at den ene containeren måtte stå igjen, slik at den kunne hentes av en annen bil.

I grøfta
Føreren av et svenskregistrert vogntog fikk trøbbel i en venstresving på E39 noen kilometer vest for Flekkefjord tirsdag ettermiddag. Tilhengeren kom for langt ut på kanten, kanten brast og på vei ned i grøfta rev hengeren med seg en lysstolpe og et tilhørende kabelstrekk.

Bilen ble stående igjen i veibanen, og den polske sjåføren kom uskadd fra hendelsen.

Veien var stengt i en periode da tilhengeren ble berget.

I GRØFTA: Tilhengeren kom for langt ut på kanten og det svenskregistrerte vogntoget havnet i grøfta på E39, like vest for Flekkefjord. I GRØFTA: Tilhengeren kom for langt ut på kanten og det svenskregistrerte vogntoget havnet i grøfta på E39, like vest for Flekkefjord.