Det får stortingspolitikere og aktører i transportbransjen til å reagere. De undres hvordan det er mulig å skylde den norske stat et så stort beløp uten at de klarer å få gjort noe med det, skriver Dagbladet.
Hvis det ikke blir innført en bombrikke med betalingsgaranti snart blir det bråk, varsler Geir A. Mo.
- Det må være en bombrikke med økonomisk garanti i form av et kredittkort, forhåndsbetaling eller bankgarantier, sier han til avisen.
Treg minister?
Arbeiderpartiets Anette Trettebergstuen støtter NLF-sjefens bombrikkekrav, og hun benytter anledningen til å sparke den nye samferdselsministeren på leggen.
- Obligatorisk brikke er jo vedtatt av den forrige regjeringen, men Ketil Solvik-Olsen (FrP) har dessverre ikke greid å iverksette det, sier Trettebergstuen til Dagbladet, og mener at dette kunne vært gjort nærmest på dagen.
Nye utredninger
Etter at de Arbeiderpartiet ikke fikk flertall for sin bombrikke-løsning i Stortinget torsdag, går det mot nye runder med enda flere utredninger.
- Det er svært uheldig for den seriøse delen av transportbransjen som hver dag sliter for å overleve i konkurranse med de useriøse aktørene som ignorerer lover og regler, mener Trettebergstuen.
200 millioner i gjeld
Eiere av utenlandsregistrerte vogntog skylder ifølge Osloavisen rundt 200 millioner kroner i avgifter og bøter.
- Det kommer på toppen av billig arbeidskraft, og billig diesel. Hvis man ser på et transportoppdrag tur-retur Hamar til Kristiansand, kan dette utgjøre hele fortjenesten for et norsk selskap. Da sier det seg selv at det blir umulig å konkurrere, sier Geir A. Mo.
Tut og Kjør AS
Dersom en norsk transportør skylder bøter eller avgifter er ikke myndighetene redde for å trekke vedkommende inn for skifteretten, og ramme privatøkonomien.
- Utenlandske selskaper må forfølges på samme måte. Hvis ikke kan jo hvem som helst opprette selskapet Tut og Kjør i Riga for så å la være å betale regningen, sier Geir A. Mo til Dagbladet.
LES OGSÅ:
Varlsar støyende arbeid og innsnevra veg
- Må rydde opp i p-plasstrøbbel på Svinesund
og Her er ministerens ryddeoppskrift