NLF

NLF mener at det er mye bra i regjeringsforslaget med blant annet å beholde dieselavgiften på 2014-nivå uten justering i forhold til prisoppgangen. At Venstre foreslår en økning i dieselavgiften med 83 øre pluss merverdiavgift, vil føre til at norsk transport blir dyrere og utenlandsk bunnpristransport enda billigere, noe som igjen vil kunne føre til økt utslipp fra gamle biler, økt trafikkfare, og økt kriminalitet med bl.a. enda flere dieseltyverier.

NLF vil at regjeringen står fast på forslaget sitt. Når det gjelder biodiesel, så kan denne typen diesel foreløpig ikke erstatte vanlig diesel. De store bilprodusentene trenger tid til å endre teknologien, mente administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.  Biodiesel bør uansett bli billigere slik at produktet blir konkurransedyktig og stimulere til teknologiutvikling.

Derimot er det like viktig å innføre en høy vrakpantordning, slik at eksporten av gamle forurensende lastebiler ut av Europa blir stanset. 

ZERO

ZERO erkjenner at transportnæringen er svært konkurranseutsatt. Organisasjonen er for å øke dieselavgift. Dette er ikke drastisk for husholdningene, men kanskje noe mer for lastebilnæringen. Samtidig bør man senke avgiften på biodiesel, da kommer man ifølge ZERO – «greit ut». ZERO mente også at det må være fullt mulig å få til kompromisser mellom Venstre og Regjeringen.

NAF

Lavere bilavgifter er et bra miljøtiltak, men NAF er mer opptatt av at omregistreringsavgiften reduseres enn at avgiften på biodiesel tas bort.

Debatten i NRK kan høres i reprise ved å trykke her