Kabotasje-frykt i Paris
EUs ønske om liberalisering av reglene for kabotasjekjøring blir møtt med frykt og motstand.
Medlemmer fra det franske parlamentet, flere av Europas samferdselsministere og representanter for både arbeidstakere og arbeidsgivere møttes i Paris for å drøfte hovedutfordringene i transportutfordringene i EU.
Samme vise Ønsket om brorskap og likhet veier langt tyngre enn frihet fra konferansedeltakerne som var samlet i den franske hovedstaden. Som i Norge og resten av Norden er det frykten for en ytterligere liberalisering av regelverket som skremmer mest. Selv om mye tyder på at EU-kommisjonen med kommissær Siim Kallas fra Estland i spissen har tonet ned noen av de mest ytterliggående tankene er usikkerheten på ingen måte fjernet.
Billig arbeidskraft og spekulasjoner Paris-konferansen angriper Europeiske transportselskaper som nærmest bevist spekulerer i billig arbeidskraft og gjerne hyrer inn sjåfører fra lavkost land. Polen og Romania nevnes spesielt.
I en rapport hevder den franske senatoren Éric Boquet at franske transportselskap blir fristet til å etablere samarbeid med transportører i Romania og Polen. «Sjåfører fra disse selskapene jobber én måned i Frankrike med de vilkår som i hjemlandet før de sendes hjem igjen» skriver senatoren i en utredning.
Språktrøbbel Et annet problem er å forstå språk og offisielle transportdokumenter som myndighetenes kontrollører sliter med å forstå.
- Når vi kontrollerer en sjåfør fra Polen eller Slovakia i Frankrike og ikke forstår papirene eller sjåføren lar vi av og til sjåføren heller fortsette, innrømmet den franske kontrolløren Gilles Savary overfor konferansedeltakerne i Paris.
LES OGSÅ:
32 trafikkdrept første kvartal
- Følger ikke opp fagre løfter
Skylder 830 millioner i avgift