Særnorske regler
Framkommeligheten er så dårlig at det er behov for nasjonale regler for kjøre- og hviletid, mener statssekretær.
Frustrasjon i næringen har vært en utløsende faktor. Store problemer og kostnader på grunn av for lite strenge regler er årsaken, ifølge NRK Sogn og Fjordane.
-Vi vil se om det er mulig å lempe på kravene, sier statssekretær Bård Hokserud.
LES OGSÅ: Fransk bekymring for kabotasje
Selv om det er EU-direktiv som ligger til grunn for regelverket mener statssekretæren fra FRP at det må være mulig å bruke nasjonalt skjønn.
-Det spesielle med Norge er at vi har mange ferger. Slike forhold har de ikke i Europa, sier han til statskanalen.
-Norske transportører skal ha gode rammevilkår og det skal være enkelt å forholde seg til regelverket. Jeg forstår frustrasjonen, og spesielt til de transportører som kjører mye på Vestlandet og i Nord-Norge, sier Hoksrud som likevel innrømmer at det er krevende å rokke ved EU-direktivene.
LES OGSÅ:
Vil straffe bedriftene for manglende hvile
Søker kandidater til Fyrtårnprisen
Tjuvkopla lastebil
Tre av fire lastebiler er utenlandske
Vil fjerne el-bilene fra kollektivfeltet
Påtok seg skylda da venninne krasjet med lastebil
Tatt 20 ganger uten lappen - kjører fortsatt
Ny Hagantunnel etter 2018