Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.
Dagens sjåfør: Morten Berg (43)
Kommer fra: Nes på Hedmark
Kjøreområde: Fast rute mellom Begna Bruk og Braskereidfoss
Kjøretøy: 2012 Scania R 560 (Euro V)
Kjører for: Espeland Transport
Hvor lenge har du kjørt lastebil? 22 år
Hvordan trives du i yrket? - Det er dette jeg kan! Etter 22 år har det blitt mer enn et yrke. I dag er det nok en livsstil for meg. Jeg har vurdert å kjøpe egen bil, men i dag er det litt for mange utfordringer knyttet til prisnivå og konkurranse. Så foreløpig trives jeg godt med å være sjåfør. Jeg har en fin rute mellom Begna Bruk og Braskereidfoss, da får jeg virkelig prøvd meg på litt forskjellige veier.
Hvordan tror du næringen ser ut om 10 år? - Det er lov å håpe på en positiv utvikling, men det spørs om det går den vegen. Det blir nok i alle fall mer konkurranse. Det hadde ikke vært feil om bransjens vilkår ble noe bedre. Det er allerede svært presset. Kabotasjemarkedet må i alle fall skjerpes inn for å sikre like vilkår. Før var 9 av 10 lastebiler på E6 norske. Nå er det omtrent motsatt. Det er litt skremmende.
Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år? - Da er det nok fullstendig datastyrte biler! Vi vil nok se en endring fra å kjøre lastebil til å heller overvåke lastebilen mens den kjører seg selv. Samtidig tror jeg det vil ta en god stund før vi som kjører på utfordrende innlandsveger kan slippe rattet helt. Det er nok litt for utfordrende kjøreforhold på norske riks- og fylkesveger til det. Topografien gjør også at ren batteridrift vil være utelukket i de aller fleste transportsituasjoner. Drivstoffet vil nok være diesel i lang tid fremover, men da med en større innblanding av biodiesel.
Hva tenker du om rekruttering? - Jeg blir stadig kontaktet av folk som ønsker å prøve seg i yrket. Det er kjempebra. Men det er viktig å huske på at sjåførjobben ikke bare er å sitte bak et ratt. Det ligger mye kompetanse bak, og mange har nok en forventning som ikke alltid samsvarer med virkeligheten. En må være innstilt på å jobbe, ikke på å slappe av bak et ratt hele dagen. Du må virkelig ha lyst til å kjøre lastebil.