Målet er å redusere antall ulykker som skyldes teknisk feil på kjøretøyene, og virkemiddelet er økt kontrollvirksomhet. Ifølge Vegnett.no skal kontrollvirksomheten målrettes mot transportbedrifter som har dårlig sikkerhetshistorikk.

 

- Om vi i våre kontroller ser at noen selskaper har gjentagende feil på kjøretøyet, vil de bli tatt oftere ut i kontroll enn de som har færre feil. I dag har vi mye informasjon om kjøretøy, men lite om bedriftene bak, så dette systemet vil bli et viktig verktøy, uttaler avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen til Vegnett.no.

 

Ideen er blant annet å støtte kontrollørene i sin utvelgelse av hvem de skal kontrollere og bidra til å velge ut de transportforetakene som har hyppige eller systematiske feil. Samtidig skal det sørge for at bedrifter som har alt i orden vil oppleve å få redusert kontroll.

 

- Ofte har ikke sjåføren skylden for feil og mangler ved bilen han kjører, han er ofte et ”gissel” i en ukultur i transportfirmaet. Det er nettopp denne typen av bedrifter dette nye kontrollsystemet vil kunne gi oss bedre oversikt over, forteller Harsem.

 

De nye kravene til kontroller og kontrollører, hvor EU innfører felles krav til kompetanse og gjennomføring av kontrollen på tunge kjøretøyer, innføres fra 20. mai 2018. Statens vegvesen starter allerede nå til høsten med å utvikle sin del av systemet.