Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.
Dagens sjåfør: Knut Heitmann (33)
Kommer fra: Harstad, bosatt i Mysen
Kjøretøy: 2014 Volvo FH 650 (Euro VI)
Kjører for: F. Jensen Transport AS
Hvor lenge har du kjørt lastebil? - Jeg har kjørt i syv år, siden 2009.
Hvordan trives du i yrket? - For meg er dette helt ideelt. Jeg kom inn i yrket litt tilfeldig, etter å ha tatt et yrkessjåførkurs i Trondheim etter videregående. Så fikk jeg jobb og satte i gang. Siden har jeg ikke sett meg tilbake.
Hvordan er det å være på jobb nå på sommeren? - Nå er det helt topp! De siste par ukene har vært årets beste. Lite trafikk, pent vær og god flyt generelt. Det er fortsatt mye stygg kjøring blant privatbilistene, men ikke så mye som ellers.
Har du noen eksempler? - Jeg ser mange stygge forbikjøringer hvor det er skremmende små marginer. Og da er det gjerne med familiebiler hvor jeg ser barna sitter fastspent i barnesetet. Da skvetter jeg litt.
Hva tenker du om din egen kjørestil? - Jeg er jo verdensmester! Neida, man prøver jo å skjerpe seg hele vegen. Det er alltids et forbedringspotensiale.
Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år? - Jeg tror nok ikke selvkjørende lastebiler vil slå an i Norge. Det er for mange utfordringer knyttet til både veger og føreforhold, for ikke å snakke om lossing og lasting.
Hva tenker du om næringen i dag? - Vilkårene er ikke så bra som de var, verken for bransjen generelt eller for oss sjåfører. Vi svømmer ikke akkurat i penger, og det føles veldig ofte som en jobber motstrøms når en skal prøve å sikre seg bedre betingelser. Det er ikke de samme mulighetene som før. Jeg er heldig som er inne i et system som belønner kvalitet foran kvantitet. Det er det dessverre ikke alle som gjør i dag.
Hva kan gjøres for å motvirke trenden? - Kostnadene ved å skaffe seg førerkort på lastebil bør reduseres. Det er ikke rart at rekrutteringen svikter når det koster 120 000 kroner å ta lappen. Samtidig bør det gjøres noe med konkurransevilkårene. Det finnes sjåfører som kjører for 1300 kroner dagen. Det er ikke mye når en sover i bilen og i prinsippet er på jobb hele døgnet.
Hvordan tror du næringen ser ut om 10 år? - Forhåpentligvis er det fortsatt like mange lastebiler på vegene. Spørsmålet er hvem som sitter bak rattet. Hvis alle fortsetter å skrike etter billigst mulig transport, blir det vanskelig å holde standarden ved like. Vi trenger sjåfører som har vett til å si ifra, både til ledelse og til næringen generelt.