Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.
Dagens sjåfør: Ivar Rosten (51)
Kommer fra: Hardanger
Kjøreområde: Fast rute mellom Suldal og Stor-Oslo
Kjøretøy: 2014 Scania R580 (Euro VI)
Kjører for: Suldal Transport AS
Hvor lenge har du kjørt lastebil? - Siden 80-tallet, med noen opphold.
Hvordan trives du i yrket? - Kjempegodt! Jeg kjører for et svært veldrevet selskap og ser mye flott natur.
Hva er favorittvegen? - Det er nok å kjøre over fjellet på E134.
Hvordan synes du lastebilyrket har utviklet seg? - Det har i grunn blitt mye bedre tilrettelagt for oss som kjører bilene. På åttitallet var befrakterne mye dårligere til å legge opp rutene slik at vi kunne ta pauser. Da var det bare snakk om å kjøre så langt og så lenge som en var i stand til. Nå får vi lovpålagte hvilepauser, og det er bra.
Er det noe som har vært negativt? - Bransjen har jeg lite dårlig å si om. Men vegvedlikeholdet opplever jeg har blitt dårligere. Vi har flere veger og den generelle standarden er høyere, men vi er ikke så flinke til å holde de eldre vegene i stand som vi var før.
Hva tenker du om utviklingen på lastebilfronten? - Det var noen lastebiler som var gode å kjøre før i tiden også, men i dag er nivået så høyt at omtrent alle lastebiler er komfortable og behagelige å kjøre. Det er nesten skremmende hvor bra standard det har blitt. De kjører nesten seg selv.
Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år? - Jeg tror ikke de er så forskjellige fra i dag, men de er nok mer strømlinjeformede. Sprekker og ujevnheter i karosseri blir tettet for å få ned luftmotstanden. Jeg håper også at vi kan begynne å kjøre på hydrogen snart, slik at vi kan få ned utslippet.
Hvordan tror du næringen ser ut om 10 år? - Det er vanskelig å si, men jeg synes myndighetene legger for lite opp til å ivareta den norske lastebilnæringen. Det er vanskelig å drive med positive tall fordi de større aktørene tar så store markedsandeler. En har dessverre mindre tid til det sosiale nå enn før, men det er fortsatt et flott yrke. Vi trenger flere sjåfører, så det er bare å ta lastebillappen og sette i gang. Velkommen sier jeg bare!