Rapporten « Kvaliteten på det norske veinettet: status for riks- og fylkesveier», som er laget av Rambøll for Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), ble levert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forrige uke. Den tar for seg utviklingen mellom 2009 og 2014, og forskjellene er store.

– Alle som kjører litt utenom hovedveiene, enten det er i storbyene eller ute i distriktene, opplever ofte et vegnett som ikke holder mål. Verken for person- eller yrkestransport, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

Her overrekker OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen den ferske rapporten til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: OFV Her overrekker OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen den ferske rapporten til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: OFV

Går på sikkerheten løs
Mens 10 av 19 fylker har fått jevnere veg i perioden 2009-2014, har ni fylker fått mer ujevn og til dels betydelig dårligere veg.
– Situasjonen går mange steder på sikkerheten løs. Dette understreker behovet for standardkrav for fylkesvegene, sier Solberg Thorsen.
Resultatene i rapporten har utgangspunkt i en indikator som slår sammen informasjon om kurvatur, bredde og jevnhet på vegdekket. Ujevnhet har størst betydning for komfort, men påvirker også kjørefarten på vegnettet. Til sammen beskriver dette den kjøretekniske kvaliteten på vegene.

OVERSIKT: Vegfylkene - fra best til verst

  1. Vestfold
  2. Hedmark
  3. Akershus
  4. Oslo
  5. Østfold
  6. Oppland
  7. Buskerud
  8. Nord-Trøndelag
  9. Sør-Trøndelag
  10. Aust-Agder
  11. Nordland
  12. Finnmark
  13. Troms
  14. Møre og Romsdal
  15. Vest-Agder
  16. Rogaland
  17. Telemark
  18. Sogn og Fjordane
  19. Hordaland

Rapporten kan leses i sin helhet her