Denne løsningen blir nå vurdert lokalt i Kristiansand, etter at flere yrkessjåfører har meldt om ubehagelige opplevelser ved avkjøring fra motorvegen i Rigebakken.

– Når jeg kommer opp bakken her og skal ta av til Rigedalen, så risikerer jeg at det ligger en elbil i blindsonen. Noen ganger må vi stanse helt opp siden de ikke tar hensyn til at vi ikke skal inn. Da skaper vi kø. Andre ganger havner den i blindsona når vi skal svinge av, og det er veldig farlig, sier Marius Heggelund, sjåfør i Arendal Transportservice til Fædrelandsvennen (krever innlogging).

Marius Heggelund opplever stadig farlige situasjoner med elbiler i blindsonen. Foto: Kjetil Reite / Fædrelandsvennen Marius Heggelund opplever stadig farlige situasjoner med elbiler i blindsonen. Foto: Kjetil Reite / Fædrelandsvennen

Kjent problemstilling for NLF

- Lastebilens blindsoner kan være en stor utfordring i mange trafikale situasjoner. I denne sammenhengen er det spesielt farlig, siden lastebiler ofte må legge seg ut i kollektivfelt for å kjøre av motorvegen. Det ser vi eksempler på over hele landet. Hvis de derimot fikk lov til å benytte seg av feltet på lik linje med busser, drosjer og elbiler, ville dette risikomomentet blitt eliminert, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo. Han har adressert problemstillingen ovenfor Statens vegvesen og samferdselsmyndigheter ved flere anledninger.

Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, vil åpne kollektivfeltene for nyttetransport. Foto: NLF Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, vil åpne kollektivfeltene for nyttetransport. Foto: NLF

Nyttetransport er kollektivtransport

I tillegg til å styrke trafikksikkerheten, finnes det flere sterke argumenter for å åpne kollektivfeltet for større lastebiler.

- Vi mener nyttetransporten bør likestilles med kollektivtransporten når det kommer til bruk av kollektivfelt. Nyttetransport er per definisjon kollektivtransport, fordi vi samler godset på større enheter i stedet for i mange små. Det er samfunnsøkonomisk positivt å tilrettelegge slik at lastebilene har best mulig fremkommelighet. Ved å få bruke kollektivfeltene, vil kapasiteten utnyttes langt bedre enn den gjør i dag, forteller Mo.

NLF-direktøren peker også på at ingen lastebiler kjører i rushtiden for moro skyld.

- Alle som kjører inn mot byene om morgenen eller ut av byene på ettermiddagen i lastebil, gjør det fordi det ikke finnes alternativer.

Bidrar ikke til økt rushtrafikk

De som frykter at kollektivfeltene i så fall vil bli stappfulle av lastebiler, kan ta det helt med ro. Trafikkanalyser viser at tyngre kjøretøy i svært liten grad bidrar til rushtrafikken inn mot byene. I Oslo kjører det eksempelvis bare en lastebil for hver 50. personbil i rushtiden mellom 07:00 og 09:00, ifølge NTP Godsanalyse.

Les også: Rushtidavgift mot lastebiler feilslått: Her er grunnen