Økte midler til døgnhvileplasser og veg
I revidert nasjonalbudsjett som ble lagt frem i dag, finnes mange gode nyheter for transportbransjen. Se høydepunktene her.
Mer penger til vedlikehold og dekkelegging på riksveger, flere døgnhvileplasser og mulighet for å utsette formueskatten for bedrifter med dårlig betalingsevne: Dette er noen av nyhetene i revidert nasjonalbudsjett som kommer lastebilnæringen til gode.
Sør- og sørvestlandet får vegløft
Regjeringen styrker innsatsen for arbeid, aktivitet og omstilling i de områdene og næringene som er sterkest berørt av lavere oljepris. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 25 millioner kroner til å legge asfalt og øvrig vedlikehold i Rogaland. I tillegg blir arbeidet med firefelts motorveg helt fra Oslo til Kristiansand ytterligere intensivert. Prosjektet finansieres 60 prosent gjennom statlige midler, og 40 prosent gjennom bompenger. Dette er i tråd med NLFs krav om maksimal bompengeandel på 50 prosent.
- Dette er bra, men det er likevel mindre positivt at lastebilene må betale en bompengeandel som er tre ganger høyere enn personbilenes. Regjeringen har sagt at det normale skal være to-gangen, men vi ser at denne tredoblingen blir benyttet i stadig større grad, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
Ny døgnhvileplass
Norges Lastebileier-Forbund har også blitt hørt i en viktig lokal sak i Vest-Agder. På Livoll i Lindesnes blir det bevilget 8 millioner kroner til etablering av en døgnhvileplass, noe NLFs lokalavdeling har jobbet for i en årrekke.
- Strekningen mellom Lillesand og Stavanger har manglet en skikkelig døgnhvileplass. Dette har vi ventet på i lang tid, sier regionsjef i NLF Agder og Rogaland, Reidar Retterholt.
NLF-direktøren er også godt fornøyd med prioriteringen:
- Dette viser at NLF blir hørt, sier Mo. Samtidig poengterer han at det lenge har vært etterlyst en nasjonal plan for døgnhvileplasser.
- Hvis dette er et tidlig signal på en mer helhetlig tankegang rundt døgnhvileplass-tilbudet i Norge, er det i så fall veldig positivt, avslutter han.
Under finner du en komplett oversikt over vegtiltakene, inndelt etter fylker:
Aust-Agder Riksveg 9 Storstraumen, rasteplass, Bygland kommune: 5 millioner kroner Riksveg 9 Setesdal, universell utforming: 2 millionar kroner Riksveg 9 Evje, utbedring av kryss, Arendalsvegen, Evje og Hornnes kommune: 2 millioner kroner Riksveg 41 Birkeland – Hynnekleiv, trafikksikkerhetstiltak, Birkenes kommune: 9 millioner kroner Riksveg 41 Heresfjorden, rasteplass, Birkenes kommune: 2 millioner kroner
Vest-Agder Riksveg 9 Grim bru, ny løsning for gang- og sykkelveg, Kristiansand kommune: 20 millioner kroner E39 Livoll, døgnhvileplass, Lindesnes kommune: 8 millioner kroner
Rogaland E134 Skre – Førresbotn, veglys, Tysvær kommune: 5 millioner kroner E39 Førlandkrysset, undergang, Tysvær kommune: 3 millioner kroner
Hordaland Riksveg 13 Brattlandsdalen, skredsikringstiltak, Suldal kommune: 6 millioner kroner E134 Etne – Steine, gang- og sykkelvegtiltak, Etne kommune: 9 millioner kroner E39 Rødskrysset, trafikksikringstiltak, Sveio kommune: 10 millioner kroner E39 Boravik – Grov, gang og sykkelvegtiltak, Stord kommune: 6 millioner kroner
Møre og Romsdal E39 Vestnes ferjekai, utskifting av heisbru og heistårn, Vestnes kommune: 20 millioner kroner E39 Fursetfjellet, trafikksikringstiltak, Gjemnes kommune: 4 millioner kroner Riksveg 70 Meisingset, trafikksikringstiltak, Tingvoll kommune: 3 millioner kroner E39 Lønset, veglys, Molde kommune: 3 millioner kroner E39 Oppgradering av holdeplasser: 6 millioner kroner E136 Oppgradering av holdeplasser: 1 million kroner
Trykk her for å lese prop. 122 S - Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2016
