Vi har tidligere skrevet om det  pågående skogrydningsarbeidet langs Riksveg 3, hvor skogpartier ryddes og enkelte bergknauser sprenges bort for å bedre sikten på den ulykkesbelastede strekningen. Dette arbeidet støtte i går på et uventet hinder, da det ble oppdaget en hittil ukjent stamme av den sjeldne og utrydningstruede pinnsvinarten Erinaceus Osterdalus i et rydningsfelt like nord for Koppang.

Stoppet inntil videre

Siden pinnsvinet er å finne på Verdens naturvernunions liste over verneverdige dyrearter, må sprengnings- og rydningsarbeidet stoppes inntil det blir avklart hva som skal gjøres med dyrestammen på rundt 50 individer. For å verne den sårbare faunaen, blir det i mellomtiden lagt ned totalforbud mot ferdsel med tyngre kjøretøy på strekningen. Dette melder kilder i Statens vegvesen.

Pinnsvinarten Erinaceus Osterdalus er kjent for å være utpreget suicidal, noe som gjør tilværelsen langs RV3 noe utfordrende for artens overlevelse. Foto: Colourbox Pinnsvinarten Erinaceus Osterdalus er kjent for å være utpreget suicidal, noe som gjør tilværelsen langs RV3 noe utfordrende for artens overlevelse. Foto: Colourbox

Lastebiler dreper flest pinnsvin

På spørsmål om hvorfor tyngre kjøretøy nå blir forbudt å ferdes på RV3, får vi raskt svar: Det er lastebilene som dreper flest pinnsvin. Siden de har størst dekkflate og flest hjul av alle kjøretøy, er sjansen for å bli overkjørt av et vogntog når en krysser vegen flerfoldige ganger høyere enn ved en personbil.

Forbudet vil være gjeldende frem til dyrestammens skjebne er avklart. Ifølge Vegvesenet kan dette ta alt fra uker til måneder, avhengig av hvor enkle dyrene er å håndtere. Det er visstnok allerede bestilt et stort antall spesialhansker egnet for bæring av pinnsvin, i tillegg til at vegrydningsprosjektet nå må budsjettere observasjonsposter hvor Dyrevernalliansen kan sitte for å passe på dyrestammen.

Ruteinformasjon på telefon

Det vil bli etablert midlertidige alternative ruter på strekningen som en kan bli orientert om ved å ringe telefonnummer 415 44 200.

Les mer om rydningsarbeidet på RV3 her