- Det går omtrent 5 500 biler på denne strekningen hver dag. Svært mange av disse er lastebiler. Dette er ikke bare en veg, men også en arbeidsplass for et stort antall yrkessjåfører, forteller NLF-direktør Geir A. Mo. Han skal holde en appell under søndagens aksjon på Voss og håper så mange som mulig stiller opp.

Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, krever at myndighetene prioriterer E16 mellom Bergen og Voss. Foto: NLF Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, krever at myndighetene prioriterer E16 mellom Bergen og Voss. Foto: NLF

47 menneskeliv siden 1992

- Siden 1992 har nærmere 800 mennesker blitt skadet og 47 mennesker mistet livet på E16 mellom Voss og Bergen. Hvis en arbeidsplass hadde hatt tilsvarende statistikk, ville den blitt stengt på dagen.

I juni i fjor ble en lastebil truffet av et steinras mellom Voss og Dale. Bare flaks gjorde at ingen menneskeliv gikk tapt den gangen. Men yrkessjåfører kjører daglig med hjertet i halsen og venter på den neste store ulykken.

- Dette går utover alle som benytter vegen, og da først og fremst lokalbefolkningen. Det er ikke ideelt at så mange kjører med en konstant utrygghet til og fra både jobb, butikk og barnehage, sier NLF-direktøren.

Fjellsiden er full av arr etter tidligere ras. Ingen vet når det neste kommer, og hva konsekvensene blir. Illustrasjonsfoto: Stein Inge Stølen Fjellsiden er full av arr etter tidligere ras. Ingen vet når det neste kommer, og hva konsekvensene blir. Illustrasjonsfoto: Stein Inge Stølen

Stengt 76 ganger på ett år

Det er ikke bare ras som gjør strekningen beryktet: Både møteulykker og eneulykker er langt vanligere på E16 enn andre norske Europaveger. Bare i 2015 alene var strekningen stengt hele 76 ganger, enten på grunn av ras, rasfare, ulykker eller bilberging. Og når E16 mellom Bergen og Voss stenges, sendes trafikken ut på andre farlige strekninger.

- Alternativet er Fv 7 langs Hardangerfjorden. Den er overhodet ikke egnet for de trafikkmengdene vi ser på E16, og spesielt ikke de tyngste bilene, som kan ende opp med å bruke både to og tre timer ekstra, i tillegg til å utsette seg selv og andre for unødig risiko, forteller Mo.

Les også: - Et trafikkfarlig alternativ