Den noe spesielle saken begynte da lastebileieren  mistet sertifikatet ved en kontroll på vei til verksted på Gjøvik med en tilhenger hvor et hjullager hadde smeltet. Hjulet på akslingen var fjernet i samråd med verkstedet, og all last, med unntak av noen sekker gjødsel plassert forrest i hengeren for å avlaste bakakselen, var fjernet før turen.

Tingretten var ikke enig

Kontrolløren som gikk over kjøretøyet ved kontrollplassen, mente Rudstaden hadde opptrådt svært uaktsomt og valgte å tilkalle politi. Da de kom på plass og hadde fått en innføring i saken fra Vegvesenet, ble førerkortet inndratt på stedet. Tingretten var derimot ikke enig i beslaget og ga Rudstaden tilbake førerkortet noen uker senere. I mellomtiden hadde lastebileieren mistet mange kjøreoppdrag og titusenvis av kroner i inntjening.

I ettertid har Rudstaden avventet politiets videre saksgang, som har latt vente på seg. Først i november kom avgjørelsen; saken var henlagt. Dette får Rudstaden til å reagere med blandede følelser.

Her hentes Endre Rudstadens tilhenger med bergingsbil etter å ha fått førerkortet beslaglagt. Bergingsbilen trengte ikke å sikre tilhengeren ytterligere, og transporten fortsatte til verksted akkurat som Rudstaden hadde gjort frem til kontrollen - bare med gule lys på. Foto: Øystein Rudstaden Her hentes Endre Rudstadens tilhenger med bergingsbil etter å ha fått førerkortet beslaglagt. Bergingsbilen trengte ikke å sikre tilhengeren ytterligere, og transporten fortsatte til verksted akkurat som Rudstaden hadde gjort frem til kontrollen - bare med gule lys på. Foto: Øystein Rudstaden

En stor belastning

- På den ene siden er det godt å få saken ut av verden. Jeg har jo gått i over 11 måneder uten å vite hva som skjer. På den andre siden har jeg enda ikke fått svar på hva jeg gjorde galt. Det hadde egentlig vært bedre å få saken opp for retten slik at jeg kunne fått klarhet i dette, sier lastebileieren til NLF.

Han har nå søkt erstatning for den tapte arbeidsfortjenesten gjennom sin NLF-advokat. I tillegg reagerer han sterkt på måten Vegvesenet opptrådte på i mediene, noe som påførte ham en ytterligere belastning.

- Dette ble håndtert på en svært uryddig måte. Jeg ble uthengt som en versting både i sosiale medier og i rikspressen av Statens vegvesen, med lett gjenkjennelige bilder av lastebilen. Det er ikke artig når jeg alltid har forsøkt å drive seriøst og kjøre trafikksikkert, forteller Rudstaden.

Les bakgrunnen her