Det er gassleverandøren AGA som nå ønsker å ta kjøreferdighetene hos sine sjåfører til et nytt nivå.
- En ulykke er en for mye. Siden vi frakter mye farlig gods kan en velt få store konsekvenser - ikke bare for de som er direkte involverte, men for tredjeparter også, forteller Lars Johansson, flåtesjef ved Aga Region Nord-Europa..
- Vi tar sikte på en nullvisjon. Da er det viktig at sjåførene får god opplæring i ulykkesforebyggende kjøring.
Velter i 30 km/t
Mange tror at en velt primært oppstår i høyere hastigheter. Men der får sjåførene seg en stor overraskelse: Allerede ved unnamanøvre i 30 km/t løftes hjulene fra bakken og en ulykke er nært forestående.
I dette tilfellet blir det med hjulløftet, takket være påmonterte støttehjul som hindrer ulykken i å oppstå. Slik kan sjåførene trygt smake på følelsen av å velte, uten å risikere liv og lemmer.
Tilgjengelig på Vålerbanen
- Dette er viktig opplæring som vi også kan tilby på NAF Trafikksenter Vålerbanen, forteller regionsjef i NLF Guttorm Tysnes. Han håper flere benytter seg av tilbudet i fremtiden.
Nesten alle velteulykker oppstår som følge av menneskelige feil, hvor gjerne manglende erfaring, uoppmerksomhet eller trøtthet er typiske faktorer. Høy hastighet i kombinasjon med skarpe svinger kan også forårsake velt, som gjerne oppstår brått og uventet. Men dette kan altså unngås hvis man tar enkle forhåndsregler.

Takket være støttehjul på sidene kan sjåførene oppleve en ekte velt uten å ødelegge både bil og sjåfør. Foto: Bernt Josephson / Scania
Foto: Bernt Josephson / Scania
Opplæring i preventiv kjøring og test av velt har vært tilgjengelig på Vålerbanen i 15 år. Foto: Steinar Myhre / NAF Trafikksenter AS