– Dette er sirkulær økonomi i praksis, forteller John Melby, ansvarlig for biogass i AGA. Han fulgte stolt med da klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) og byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) klippet snoren på det nye fylleanlegget på Furuset i Oslo.

NLF-direktør Geir A. Mo er stolt over at medlemsbedriftene er tidlig ute med å bruke ny miljøteknologi. Partifrakt er ett av NLF-medlemmene som har gått til innkjøp av lastebiler egnet for bruk av LBG. Foto: Stein Inge Stølen NLF-direktør Geir A. Mo er stolt over at medlemsbedriftene er tidlig ute med å bruke ny miljøteknologi. Partifrakt er ett av NLF-medlemmene som har gått til innkjøp av lastebiler egnet for bruk av LBG. Foto: Stein Inge Stølen

NLF-bedrifter i front

Flere av NLFs medlemmer er allerede i ferd med å ta i bruk LBG-lastebiler i daglig trafikk.

– Det er ingen nyhet at NLF-bedrifter er i front når det kommer til bruk av miljø- og klimavennlige løsninger. For å få ned utslippene i tråd med myndighetenes krav i årene som kommer, er dette helt nødvendig. Flytende biogass er en av flere gode løsninger som minsker avtrykket betraktelig, sier NLF-direktør Geir A. Mo, som også holdt tale under åpningen av anlegget på Furuset.

Inntil 1000 km rekkevidde

Ifølge John Melby i AGA kan biogass alene stå for 20% av alt drivstofforbruk i Norge.

Både Volvo, Scania og Iveco leverer nå lastebiler som kan benytte den flytende biogassen (LBG). Med de største tankene montert er rekkevidden helt på høyde med konvensjonelle diesellastebiler. 1000 kilometer skal ikke by på utfordringer.

For å sikre maksimal kjørelengde, fylles tankene med LBG som lagres ved et trykk på 4–10 bar og en temperatur på -140 til -125 °C.

Les også:  10 ting du ikke visste om norske lastebiler