Sterkere prispress knyttet til fraktoppdrag gjør at stadig flere transportbedrifter føler seg fristet til å kutte i svingene for å sikre bunnlinjen. Men dette kan være en korttenkt og potensiell farlig avgjørelse, siden en fort kommer på kant med en hel rekke lovverk innen arbeidsgiverforhold, trafikksikkerhet og sosialt ansvar.
Se fullt program for tariff- og arbeidsgiverkonferansen her
- Vi ser et stort behov for informasjon knyttet til handlingsrommet som transportbedrifter faktisk har ved inngåelse av avtaler med transportkjøpere. Det er fullt mulig å oppfylle samtlige krav fra myndigheter og ansatte og samtidig levere en sunn bunnlinje, forteller seniorrådgiver Olav G. Hermansen i NLF.
For å imøtekomme informasjonsbehovet vil det på NLFs tariff- og arbeidsgiverkonferanse settes av mye tid til å snakke om forholdet mellom oppdragsgivere og transportbedrifter med arbeidsgiveransvar.
Både kunden og leverandøren må være seriøs
- For å være en seriøs transportbedrift må du knytte deg til seriøse transportkjøpere. I NLF arbeider vi daglig med å hjelpe bedrifter i begge kategorier å bli bedre på å oppfylle krav og forpliktelser, sier Hermansen.
På Tariff- og arbeidsgiverkonferansen kan du få med deg nyttige innspill fra store transportkjøpere som Tine og Mapei, samt høre sjåførforeningenes side av saken.
- Med de riktige faglige verktøyene er det ikke bare mulig å både ivareta kundeønsker og arbeidsgiveransvaret. Disse faktorene vil i stadig større grad henge sammen, avslutter Hermansen.