Under kontrollen var både Politiet, Statens vegvesen og Tolletaten på plass. Det ble sjekket ruspåvirkning, førerdokumenter og teknisk stand på samtlige sjåfører og kjøretøy. I de tilfellene hvor det ble utført transport mot vederlag ble også fraktdokumenter, lastsikring og kjøre- og hviletid undersøkt.
Stadig mer målrettet
Den samordnede kontrollen var også et godt eksempel på hvordan forskjellige registreringssystemer og teknologi kan benyttes for å luke ut verstingene. I tilknytning til Oslofjordtunnelen finnes det termografiske kameraer som lar Statens vegvesen flagge eventuelle kjøretøy med varmgang i motor, drivverk eller bremser. Mellom tunnelutgangen og kontrollplassen var det også utplassert mobile ANPR-kameraer (skiltgjenkjenning) som automatisk scanner skilter på kjøretøy og kontrollerer disse opp mot etatenes forskjellige registre.
Kontinuerlig kommunikasjon
Med radioforbindelse mellom mannskapet som analyserer ANPR-dataen og de termografiske kameraene og mannskapet som plukker ut kjøretøy for kontroll, blir utvelgelsesprosessen gjort raskt og effektivt.
Les også: NLFs «transportpoliti»: Oppdrag utført