Hopp til innhold
Snart duket for utvidet ekspressfortolling
Enlarged image

Utvides: Pilotprosjektet med ekspressfortolling som har pågått på Ørje har gitt positive erfaringer. Nå forbereder Tollvesenet neste fase. Foto: Tolletaten

Snart duket for utvidet ekspressfortolling

En rekke pilotbedrifter har de siste månedene «kjørt på grønt» over Ørje, med store tidsbesparelser. Nå forbereder Tolletaten en utvidelse til flere tollstasjoner og tollprosedyrer. Driver du med grensekryssende gods, er det derfor på høy tid å hoppe ned fra gjerdet.

Siden september 2018 har det norske tollvesenet testet ut løsninger for digital grensepassering. Disse bygger på:

  1. Elektronisk informasjon før grensepassering – om gods, bil og sjåfør
  2. Elektronisk risikovurdering og tollbehandling r grensepassering
  3. Elektronisk grensepassering og automatisk fristilling av godset

Fornøyde pilotbedrifter

Flere NLF-bedrifter har vært med som «forsøkskaniner» ved transporter Sverige-Norge over Ørje.

– Ut fra de tilbakemeldinger vi har fått er pilotbedriftene svært fornøyd med å kunne kjøre i hurtigsporet og på grønt lys over grensen, så fremt de har kunnet framskaffe underlagsinformasjonen i tide, forteller seniorrådgiver Olav G. Hermansen.

Til høsten forventes utvidelser av ekspressfortollingen til Svinesund. Og da er plutselig atskillige flere NLF-medlemmers trafikker berørt.

Olav G. Hermansen er seniorrådgiver i NLF og har vervet mange bedrifter til ekspressfortollingsprosjektet. Foto: NLF-arkiv
Enlarged image

Flere tollprosedyrer vil bli omfattet av ekspressfortolling

Tolldirektør Øystein Børmer var klokkeklar på en konferanse om ekspressfortolling den 4. juni: Framtidens tollbehandling er digital – og endringene er varige. Prosjektleder Marianne Riise fulgte opp med å understreke at ekspressfortolling nå er i ferd med å utvides til ikke bare å gjelde direktefortolling, men også transitteringer, direktekjørte varer, samt midlertidig innførsel og gjeninnførsel. I tillegg jobbes det med å lage en bedre innloggings- og autentiseringsløsning.

– Og vi snakker ikke om en fjern framtid, men om endringer i 2019 og 2020. En klar melding var også at den særnorske ordningen med direktekjøring vil bli faset ut, sier Hermansen.

Dessverre er ennå ikke trafikker Norge-Sverige – eller eksportforsendelser fra Norge – med i ordningen. Men det jobbes aktivt mot svenske myndigheter, og EU, for å få dette på plass.

Data sendt gjennom egne systemleverandører

Enkelte barnesykdommer har det imidlertid vært, kan Hermansen fortelle.

– Bedriftene som har deltatt i prøveprosjektet har måttet sende dokumentasjon på e-post til tollvesenet, og har vært henvist til å bruke tollvesenets systemstøtte. Det har ikke vært ideelt.

Han påpeker at enkelte systemleverandører til nå har vært trege med å komme på banen.

– Et positivt unntak her er systemleverandøren Timpex AS, som har laget et tilpasset tur- og oppdragssystem med blant annet elektroniske manifester for transport og last. At flere systemleverandører vil komme på banen når andelen ekspressfortollinger øker og tidsbesparingen ved å bruke egen systemleverandør blir enda tydeligere, er det liten grunn til å tvile på.

Kan luke ut useriøse aktører

Det skal oppgis informasjon om registreringsnummer på så vel bil som evt. henger, samt navn og fødselsdato på sjåfør i tillegg til vareinformasjonen i tolldeklarasjonen. Dette har til nå ikke vært vanlig ved grensekryssende transporter. Sett fra et NLF-ståsted kan dette anses som et nyttig tiltak for å luke ut transportfirmaer som ikke har «rent mel i posen».

Med ekspressfortolling kan man «snike i køen» og slippe unna potensielt timevis med byråkrati ved grensen. Illustrasjonsfoto: Stein Inge Stølen
Enlarged image

Hva med forsendelser med flere varemottakere?

– Det er ikke til å stikke under en stol at de aller fleste forsendelsene i prøveprosjektet har bestått av «full loads», med en eller eventuelt to mottakere, og har vært basert på veletablerte forretningsforbindelser. Både tollvesenet og transportørene nå har klare ønsker om å utvide ekspressfortolling til også å gjelde så vel partloads- som stykkgodsbiler, sier Hermansen.

Konkret jobbes det med en løsning der flere kan innrapportere data til samme manifest.

– Det er en utbredt oppfatning om at det ikke er tekniske spørsmål som er hovedutfordringen, men snarere hvorvidt handelspartnerne og transportører evner å legge om arbeidsmåter og rutiner, altså være tidligere ute med nøyaktig informasjon, ikke minst underlagsinformasjon i handelsfakturaen.

Bør din bedrift delta?

– Enhver transportør med internasjonale trafikker må selvsagt på fritt grunnlag vurdere om de vil melde seg på som deltakere i ekspressfortollingen eller ikke, forteller Hermansen.

Han trekker likevel frem en rekke fordeler ved løsningen:

  • Færre manuelle prosedyrer og automatiserte prosesser frigjør tid
  • Ekspressfortolling vil gi økt forutsigbarhet, du vet mer nøyaktig hvor lang ting transporten tar
  • Trafikkmengden på de store grenseovergangene vil øke og øke. Derfor vil forskjellene mellom å passere på grønt eller stå timevis i kø bare bli større og større i årene som kommer
  • Tollvesenet prioriterer opp digitale løsninger og ned «papirtigrene». Det  betyr i klartekst at det vil bli stadig tydeligere hvor servicen til næringslivet går opp – og hvor den trappes ned

Vil du ha mer informasjon?

Gå inn på Tolletatens infosider, send en e-post til Ekspressfortolling@toll.no, eller ring 970 38 986.

Les også: Nå kan du snart kjøre på grønt på grensen