MAN New Truck Generation lanserte et fullstendig nyutviklet lastebilprogram for første gang på 20 år, få uker før det meste ble stengt ned på grunn av koronaviruset. Serien er orientert mot de endrede kravene innenfor transportindustrien.

Ifølge MAN setter MAN New Truck Generation en ny standard for sjåføren, med økt brukervennlighet, bedre ergonomi, nye digitale enheter og applikasjoner, optimalisert oppbevaringsplass og bedre sovekomfort.

Mer enn 700 sjåfører ble tatt med på råd under utviklingen av den nye lastebilgenerasjonen. I tillegg har mer enn 300 internasjonale kunder fra 16 land vært med på å definere de viktigste kravene til de nye kjøretøyene.

Ett av høydepunktene til den nye modellen, er et fireveis justerbar ratt for å sikre at sjåføren kan finne sin optimale kjørestilling.

NY FLÅTE: MAN har fornyet hele lastebilprogrammet. Lastebilseriene TGL, TGM, TGS og TGX har blant annet fått nye førerhus som understreker familielikheten enda bedre enn før. Foto: MAN NY FLÅTE: MAN har fornyet hele lastebilprogrammet. Lastebilseriene TGL, TGM, TGS og TGX har blant annet fått nye førerhus som understreker familielikheten enda bedre enn før. Foto: MAN

Enda bedre drivstofføkonomi

Med en drivstoffbesparelse på inntil 8,2 prosent, oppnår den nye MAN Truck Generation en betydelige reduksjon i CO2-utslipp.

Euro 6d motorfamilien, som ble introdusert i 2019 og som strekker seg fra 160 til 640 hk, oppnår sitt fulle effektivitets-potensial med den nye lastebilgenerasjonen. Dette skjer i kombinasjon med forbedrede drivlinjer og oppdaterte programvare-komponenter.

Forbedret aerodynamikk med det nye førerhusprogrammet er også medvirkende til reduksjon i drivstofforbruket. Dette er bekreftet av den tyske kontroll-organisasjonen TÜV, som har gjennomført en test med nye MAN TGX 18.470 med Euro 6d-motor. Besparelsen på 8,2 prosent fremkommer i en sammenligning med foregående modell 18.460 med Euro 6c-motor.

ENKLERE: All betjening av det automatiserte girsystemet skjer nå på denne rattstammehendelen. Foto: MAN ENKLERE: All betjening av det automatiserte girsystemet skjer nå på denne rattstammehendelen. Foto: MAN

«Smart» cruisekontroll

Medvirkende til drivstoffbesparelsen er også den forbedrede GPS-styrte cruisekontrollen EfficientCruise, som har fått funksjonen «dynamic sailing», som reduserer drivstofforbruket på flate veistrekninger. Dette skjer ved at cruisekontrollen medfører at motorstyringen vekselsvis gir gass for så å la kjøretøyet rulle.

Ved adaptiv bruk av cruisekontrollen, sørger systemet for en økning av avstanden til bilen foran før bakketoppen, for å kunne rulle uhindret lenger i den kommende utforbakken. En ny effektoptimert hypoid drivaksel, med den raske utvekslingen 2,31, er også medvirkende til forbedret drivstofføkonomi.

Den nye lastebilfamilien har fått et helt nytt infotainmentsystem. Kunden kan velge mellom forskjellige skjermløsninger, og i de best utstyrte utgavene kan sjåføren styre alle funksjoner ved hjelp av et dreibart og trykkbart hjul med høyre hånd, uten å ta blikket bort fra veibanen.

Allerede i Norge

Produksjonen er godt i gang igjen etter korona-stengning, og de første kundebilene skal leveres i løpet sommeren. 

NLF skal etter planen på testkjøring av en MAN TGX 18.510 tidlig i august. Følg med på lastebil.no for testrapporten!

Les også:  – Jeg stortrives på veien