Seier for NLF! Ekstra kolonnekjøring forbi tunnelarbeid på E134 Haukeli
Fra og med 15. juni blir det nattestengt, kolonnekjøring og omkjøring forbi tunnelene på E134 på Haukelifjell. Statens vegvesen ville opprinnelig ha den siste kolonnekjøringen kl. 23:00, men har nå gitt seg etter press fra NLF og den lokale transportnæringen.
– Dette hadde vært helt uholdbart for transportører på Haugalandet, sier NLF-regionsjef for Agder og Rogaland, Reidar Retterholt.
I forbindelse med oppgradering av to tunneler og ett rasoverbygg, planla Statens vegvesen å stenge tunellene[HK1] for all trafikk mellom kl. 23:00 og kl. 10:00. Dette fikk mange i den lokale transportnæringen til å reagere, og NLF bestemte seg å ta opp saken med Statens vegvesen.
– Takket være et godt samarbeid med våre medlemsbedrifter og Statens vegvesen har vi fått til en siste kolonne kl. 01:30. Nå får vi en ekstra kjøring for dem som er avhengige av å kjøre den aktuelle strekningen om natten, eller som akkurat ikke rakk den siste kolonnen kl. 23:00, sier Retterholt fornøyd.
Vegarbeidet skal pågå fra og med 15. juni til og med 15. oktober, og det skal arbeides over tre sommersesonger. Prosjektet skal være ferdig i løpet av september 2022. Tunnelene som skal utbedres, er Vågslidtunnelen og Haukelitunnelen, i tillegg til Svandalsflona rasoverbygg.
Vågslidtunnelen
Fra og med 15. juni blir tunnelen stengt for all trafikk mellom kl. 23:00 og kl. 10:00. Lette kjøretøy inntil totalvekt 3,5 tonn kan kjøre på omkjøringsvegen over tunnelen, mens kjøretøy over 3,5 tonn kommer gjennom tunnelen med kolonnekjøring mellom kl. 10:00 og kl. 23:00. Arbeidet i den 1,6 kilometer lange Vågslitunnelen skal etter planen foregå i 2020 og 2021.
Det blir sluppet gjennom en ekstra kolonne hver veg om lag kl. 01:30 på alle dager, unntatt natt til søndag.
Haukelitunnelen
Denne 5,7 km lange tunnelen blir stengt hele døgnet. Det er omkjøring på den gamle Haukelivegen over Dyrskar. Arbeidene i Haukelitunnelen skal etter planen foregå på sommeren fra 2020 til og med 2022.
Dette skal utbedres i begge tunnelene:
- Bygge nye tekniske bygg
- Bygge en ny renseløsning for vaskevann
- Oppgradere eksisterende rømningsveier og venterom
- Forbedre brannsikringen
- Reparere skadet betong
- Skifte ut hele det elektriske anlegget
Svandalsflona
Dette er et 500 meter langt rasoverbygg. Arbeidene vil bli tilpasset de øvrige arbeidene, men primærarbeidene er planlagt i 2021. Her skalStatens vegvesen:
- Installere ny sikkerhetsutrustning
- Reparere skadet betong
- Skifte ut det elektriske anlegget
- Bygge nytt teknisk bygg

