Så skjedde det igjen. En utenlandsk lastebil ender opp med å sperre trafikken på glatte vinterveier. Hvorfor skjer dette år etter år? NLFs regionssjef i Agder og Rogaland, Reidar Retterholt, mener dette handler om mangel på vinterkompetanse hos sjåføren.

-Når du ikke har kompetanse til å gjøre dette, blir situasjonen håpløs, sier Retterholt.

Beredskapssjef i Agder, Yngve Årøy, var hos NRK noen få dager før hendelsen. Da forsikret han om at de hadde full kontroll, nå sier han at hver hendelse lever sitt eget liv.

- Jeg beklager på vegne av beredskaps-Agder. Jeg forsikrer alle om at statsforvalteren kommer til å gjennomføre en evalueringsprosess av det som har skjedd, er hans kommentar til saken. -Målet med evalueringen er å bli bedre slik at dette ikke skjer igjen.

Burde vært unngått

Hendelsen startet med at et vogntog forsøkte å kjøre inn til Tvedestrand på «gamleveien». Vogntoget kom egentlig delvis ut av veien( se bilde), men da det forsøke å komme videre begynte det å spinne og skled ut i veibanen og sperret hele E18. Dette kunne vært unngått dersom sjåføren visste hva han holdt på med.

 Retterholt i NLF mener næringen, politikerne og alle relevante aktører må sette seg ned og lage en skikkelig plan for vinterkompetanse blant utenlandske sjåfører.

-Årøy nevner evaluering, og her skal alle parter kalles inn føyer han til.

Debatten om vinterkompetanse er ikke ny. Kari Henriksen (AP) og andre politikeren har siden 2014 kommet med forslag på Stortinget der de ønsker å få flertall for et vinterkompetanse-program. Det samme tok Ap’s Odd Omland opp i 2016.

- Dette handler om manglende kompetanse på vinterkjøring, sier Reidar Retterholt, NLFs regionssjef i Agder. Foto: André Kjernsli - Dette handler om manglende kompetanse på vinterkjøring, sier Reidar Retterholt, NLFs regionssjef i Agder. Foto: André Kjernsli

Vinterkompetanseprogram må til

-Nå sitter Henriksen med hendene på rattet i Stortinget, jeg forventer at hun igjen tar tak i de sakene hun selv har foreslått, sier NLFs regionssjef i Agder.

Han minner om at det ikke er noen norske sjåfører, verken med person- eller tungbil, som slipper ut på norske veier alene uten å ha gått gjennom glattkjøringskurs.

-Hvorfor skal utenlandske sjåfører som skal ut på norske vinterveier ikke gjennom tilsvarende opplæring, spør han.

Norges Lastebileier-Forbund er opptatt av langsiktigheten i dette. Retterholt har hatt denne diskusjonen med politikere og mediene hvert år, og regner med at den kommer opp igjen neste vinter om ingen tar tak.

-Noe av det første jeg gjorde da jeg ble ansatt i NLF for ti år siden var å bli intervjuet av ulike medier om akkurat det samme som vi snakker om nå. - Hvorfor skjer det ikke noe, spør Retterholt.

Hvor er politikerne?

Stein Roger Nilsen, direktør for drift og vedlikehold i SVV-Sør har følgende å si.

-Vi har hatt god dialog med både NLF og andre, og trodde vi skulle være godt forberedt på dette.

Han støtter beredskapssjef Årøy i at hver hendelse er unik, og at det var vanskelig å forutse at dette vogntoget skulle bli stående på tvers i veien på E18, men innrømmer at de og relevante aktører må bli flinkere til å snakke sammen.

Reidar Retterholt har problemer med å forstå argumentet med at hver hendelse er unik. 

-At utenlandske biler står på tvers på norske vinterveier kan umulig være en stor overraskelse, det skjer jo hver uke gjennom hele vinteren. Dette handler om vinterkompetanse og god beredskap. Her må man tenke langsiktig, avslutter han.