Bull Trans Oslo er en tradisjonsrik transportbedrift som har skjært seg ut en nisje innen spesialtransport. De har de siste årene vokst fra to til fem biler som alle frakter ting som er stort, langt, tungt og bredt.
– Veksten har handlet om at vi har fulgt kundemassens ekspansjon. Når oppdragsgiverne våre vokser og blir tilsluttet større entreprenørfirmaer, følger vi med. Men da kommer også kravene, forteller Thomas Aarnæs, som driver selskapet sammen med faren Øystein.
ISO-bedriftene ga tommel opp
Da han hørte om Fair Transport på et NLF-seminar på Storefjell, skjønte han at dette kunne være midt i blinken for både deres selskap og andre små transportbedrifter.
– Mange av våre oppdragsgivere er ISO-sertifisert. De setter derfor ISO-sertifisering høyt og krever dokumentasjon av sine underleverandører på det nivået. Men å oppnå en slik sertifisering, å ta kostnadene og oppfølgingen rundt det, er noe som er svært vanskelig for små bedrifter. Da fremsto Fair Transport som en utrolig bra løsning, forteller han.
Aarnæs undersøkte derfor hvorvidt Fair Transport oppfyller dokumentasjonskravet overfor de ISO-sertifiserte oppdragsgiverne.
– Vi la frem dette for flere store importører i Norge, som gikk gjennom punktene i sertifiseringen og ga tommel opp.
Sparer mange administrasjonstimer
Bull Trans Oslo satte i gang sertifiseringen i 2020, men måtte legge dokumentasjonsarbeidet på is da Covid-19-pandemien brøt ut. Da forholdene hadde roet seg tok de opp ballen igjen og fullførte sertifiseringen høsten 2020. Aarnæs skryter av hjelpen de har fått av NLF underveis.
– De tok jevnlig kontakt og lurte på om det var noe de kunne bistå med. Utrolig bra oppfølging.
Etter å ha oppnådd Fair Transport-status har fordelene ikke latt vente på seg.
–. I desember mottok vi krav om dokumentasjon fra en større oppdragsgiver. Dette gjaldt alt fra å kunne fremlegge trafikksikkerhetspolicy, internopplæring og systemer for avvikshåndtering, lønns- og arbeidsvilkår, for å nevne noe. Vi presenterte vår Fair Transport-status, og spurte om det var noe konkret data de ville at vi skulle hente ut. Vi fikk som svar at det trengte vi ikke. Det at vi var Fair Transport-sertifisert var i deres øyne godt nok.
Aarnæs er ikke i tvil om at et slikt dokumentasjonsarbeid ville ha blitt en tung og dyr prosess om de ikke hadde hatt Fair Transport-status.
– Jeg tror at vi ville blitt nødt til å innhente dokumentasjon for hvert enkelt punkt som ble etterspurt. Den som sitter på kontoret får i mine øyne en kjempejobb.
– Transportkjøperballen har begynt å rulle
Som kjørende bedriftsleder er han tett på lastebilnæringens utfordringer hver eneste dag. Til tross for mange negative utviklingstrekk de siste årene ser han lyst på spesielt en ting.
– Jeg merker nå at ballen med transportkjøpers ansvar har begynt å rulle. Det er mange som kjenner på det ute blant oppdragsgiverne.
Som følge av en økt bevissthet på ansvaret tror Aarnæs at transportkjøpernes krav overfor transportbedrifter vil bli langt strengere fremover.
– Og da er det viktig å prøve å være tidlig ute. Fair Transport gir oss muligheten til å ha alt klart når det trengs. Min erfaring er at det var mye arbeid å oppnå sertifiseringen. Men når vi først hadde det på plass, er det egentlig en gullgruve. Det er så enkelt og raskt å levere fra seg påkrevd dokumentasjon når spørsmålene kommer.
Samtidig savner han tydeligere oppfølging av transportkjøperansvaret fra myndighetene.
– Det kommer stadig nye pålegg og krav. Men etterkontrollen mener jeg i dag er for dårlig.
I tiden som kommer ser han frem til å følge opp Fair Transport-kravene og la de bli en sentral del i den daglige driften.
– Prioriteringen vår nå fremover er å implementere tankegangen i hele bedriften og involvere alle ansatte, med internmøter, oppfølging og omlegging av en del systemer. Jeg synes det er bra at Fair Transport vekker oss som arbeidsgiver. Vi får også et ansvar, avslutter Aarnæs.