- Vi begynte 6 om morgenen og det varte til 22 på kvelden. To dager på rad. Da blir kontroll kontinuerlig. Når du ser resultatet, så ser du at det er behov for det, sier kontroll-leder Morten Franzen.

Kontrollen endte med svært mange reaksjoner skriver kontroll-lederen i en epost til  Adresseavisa.

- Hva var det mest nedslående?

- Hvor skal man begynne? Så mange reaksjoner i seg selv er nedslående, sier han.

Statens vegvesen har i flere år forsøkt å slå hardt ned på avrenning av laksetrailere. Denne gangen ble hele 34 sjåfører stanset.

- Det er et vedvarende problem. Næringa må gå i seg selv. De kan ikke bare skylde på sjåførene, mener Frantzen.

Mye lakseavrenning

Han forteller at bransjen har lovet bot og bedring, men foreløpig har ikke inspektørene sett så mye til det.

- I verste fall blir de stående opp til to timer før de kan kjøre videre. Det kommer an på hvor varmt det er i lasterommet, sier han.

Sjåførene bruker å vise frem fraktbrevet og fortelle hva de har fått beskjed om. De forholder seg til temperaturen som står i dokumentene.

- Hvis kjernetemperaturen på fisken er varmere enn isen, så smelter den. Når de kommer til vår kontrollplass, må de skru ned temperaturen på aggregatet. Den kaldeste temperaturen som måtte settes på i løpet av kontrollen, var minus 30 grader, forteller Frantzen.

Det vanligste er at de små skru ned aggregatet til et sted mellom 10 og 15 minusgrader.

- Det lukter fiskefabrikk på Berkåk etter en sånn runde, fastslår Frantzen.

Her er resultatet av kontrollen

1 anmeldelse for ulovlig kabotasje. Polsk foretak fikk 60 000 i forelegg som ble vedtatt og betalt.

2 anmeldelser for forbikjøring - ene føreren fikk 8000 i forelegg.

1 anmeldelse for bruds på kjøre- og hviletid

1 anmeldelse for manglende montert fartsskriver

34 vogntog lastet med laks fikk bruksforbud på grunn av avrenning av lasten. De ble stående til lasterom var tilstrekkelig nedkjølt.

1 sjåfør fikk bilbeltegebyr

1 kjøreforbud på grunn av utgått yrkessjåførkompetanse. Sjåføren må betale 4000 i gebyr

3 vogntog fikk bombrikkegebyr på 8000 hver

1 overlastgebyr på 2450 kroner

4 bruksforbud for mangelfullt utfylt fraktbrev

4 bruksforbud for lastsikring

1 bruksforbud for manglende lys

2 bruksforbud for dårlig sikt

1 bruksforbud for overheng

1 bruksforbud for ulovlig bredde

2 bruksforbud for manglende løyve

2 bruksforbud for spesialtransport manglet merking på bredde

20 tekniske mangellapper

2 gebyr for manglende kjennemerke på 6000 hver

2 gebyr for kjøre- og hviletid på 3000 kroner

5 dekkgebyr på 9000 kroner

3 vognkortgebyr

25 advarsler om kjøre- og hviletid