Sverige har til tross for koronapandemien som fortsatt preger samfunnet fungert relativt godt. Mye takket være yrkessjåførene som har sørget for at lastebilene har rullet på veiene. Dette har vært tøft, men det har fungert takket være en samlet bransje som har stått på. Dette, og mye mer, blir å se i den neste sesongen av Svenska Truckers.

– Med Svenska Truckers vil vi fortsette å vise frem en moderne og fremtidsrettet bransje, og seerne vil bli kjent med meget kompetente sjåfører, sier Rickard Gegö, adm dir i Sveriges Åkeriföretag og fortsetter.

– Et av målene med serien er å rekruttere nye folk til transportbransjen, og vil er utrolige glade for at flere og flere viser interesse for dette og kan tenke seg en karriere bak rattet.

Volvo inn som ny sponsor

- Vi er glade og stolte av å få være en del at suksess-serien Svenska Truckers, som vi viser frem sjåføryrket på en fantastisk måte. Rekruttering til bransjen ligger vårt hjerte nær, og vil vil være med å vise frem en bransje som er i stadig utvikling og som gir sjåførene mange muligheter, sier Stefan Strand, adm dir Volvo Lastvagnar Sverige.

 

Flere vil kjøre lastebil

I en fersk undersøkelse, viser det seg at hele 47% har sett eller har hørt snakk om Svenska Truckers. 83% mener transportbransjen har en viktig rolle i samfunnet, og 74% mener at både kvinner og menn passer til yrket.

Siden serien startet har man opplevd en økende interesse for å bli lastebilsjåfør.

–  Svenska Truckers har har tatt transportbransjen og sjåføryrket inn i de svenske hjemmene, økt forståelse for vår bransje hjelper til med nyrekrutteringen av sjåfører, avslutter Rickard Gegö.

Svenska Truckers produseres av Alaska Film & TV og sendes på TV3, Viafree og Viaplay.