De skyhøye drivstoffprisene rammer transportbransjen hardt. Toten Transport sendte onsdag kveld ut e-post til alle kundene sine.

– I dag hadde de på Raufoss en dieselpris på 26 kroner literen. Dette krever ekstraordinære tiltak, og hele næringskjeden må være med å bære disse kostnadene. Vi er en aktør som må ta et samfunnsansvar, sier Finn Martinsen til OA.no.

Han er konsernsjef i Toten Transport, selskapet som har 250 biler som kjører på kryss og tvers i Norden.

- Vi står i en krise

– Vi beklager disse nødvendige tiltakene, men situasjonen er utenfor vår kontroll, skriver Finn Martinsen i brevet.

I e-posten skriver de nå må innføre et ekstraordinært energitillegg på alle transporter som utføres med virkning fra 14. mars. Bakgrunnen er energiprisene som de siste månedene har steget voldsomt i landet. En av årsakene til den voldsomme prisstigningen er krigen i Ukraina. Siden Russland invaderte nabolandet har råvareprisen på olje steget med rundt 30 dollar fatet. Onsdag har prisen på drivstoff oversteget 25 kroner literen flere steder i Norge, og den nærmer seg 30 kroner enkelte steder.

– Truckdiesel har steget med over fem kroner literen siden nyttår, noe som er en økning på nesten 33 prosent. Krigen i Europa har ført til et veldig urolig energimarked og prisene har spesielt økt mye de siste dagene. Toten Transport drifter på norske premisser og kostnader uavhengig av nasjonalitet på sjåførene, skriver Martinsen og fortsetter: – Vi har med dette tatt et aktivt samfunnsansvar i forhold til anstendige rammebetingelser og tatt avstand fra sosial dumping. En hel eller delvis kostnadsdekning er nødvendig for at dette kan gjennomføres.

Vil justeres ukentlig

Tillegget er i skrivende stund åtte prosent ved transporter i Norge og 12 prosent ved internasjonalt/grenseoverskridende transport, men Toten Transport presiserer at tillegget kan endres på få dager.

– Dette ekstraordinære energitillegget vil justeres ukentlig, og det vil bli fjernet så snart dieselprisene normaliseres. Den spente situasjonen i Europa, usikkerheten fremover og en vesentlig sjåfør- og kapasitetsmangel, gjør at vi må påberegne ytterligere økninger i fraktprisene tiden fremover. Dette vil kunne bli regulert med kortvarsel, skriver Martinsen i brevet.

Martinsen forteller at han absolutt ikke sender brevet med glede, og at dette er på grunn av krise i bransjen.

– Vi har sittet i krisemøter i dagevis. Dette er det som kreves. Vi står i en krise, og vi må være lojale og sørge for å få en forsvarlig produksjon. Det verste som kan skje er at våre partnere går konkurs, sier konsernsjefen.

Krever fjerning av veibruksavgiften

Onsdag 9. mars har Norges Lastebileierforbund (NLF) og NHO Transport og Logistikk sendt et brev til Finansminister Trygve Slagsvold Vedum, opplyser NFL i sin pressemelding. I brevet stiller de krav om tiltak for å redusere den negative effekten av den galopperende kostnadsutviklingen i godstransport.

-Det er hinsides at den norske staten skal sitte og ta inn så mye ekstrainntekter mens næringsliv, transportører og forbrukere taper penger hver dag, sier NLFs Geir A. Mo NLF krever at regjeringen griper inn og fjerner veibruksavgiften som følge av de galopperende drivstoffprisene.