Tidlig i oktober hadde NLF et møte med Statens vegvesen (SVV) der de la frem sine bekymringer for manglende vinterdrift på flere strekninger, hvor en av strekningene var E16 Sollihøgda. Likevel ble det kaos etter at det kom fem cm med snø. 

– Det var trolig flere hundre biler i kø, og kanskje 50 vogntog. Det er ganske håpløst, spesielt med tanke på at vi tidligere i høst var i et møte med SVV hvor vi var klar på hvilke tiltak som må til for å bedre situasjonen her på vinterstid, sier Gunhildgard. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

LANG KØ: NLF har påpekt at det vil være viktig å få fjernet midtrekkverker på strekningen slik at vinterdriften kan gjøres mer effektivt og fremkommeligheten for utrykning blir gjort enklere. Foto: Bjørn Ivar Gunhildgard LANG KØ: NLF har påpekt at det vil være viktig å få fjernet midtrekkverker på strekningen slik at vinterdriften kan gjøres mer effektivt og fremkommeligheten for utrykning blir gjort enklere. Foto: Bjørn Ivar Gunhildgard

Krever sort asfalt 

E16 Sollihøgda har ÅDT 14000, med tungbil-andel på 16 prosent og hele strekningen har høyeste driftsklasse for vinterdrift, det vil si DkA, som innebærer bar vei utenom snøfall. Syklustiden er satt til 1,5 timer, og krav til bar vei to timer etter avsluttet snøfall. NLF har vært på for å få frem viktigheten av preventive tiltak for å hindre kaos på grunn av mye trafikk og ofte saktegående trafikk/kø i dette området. 

I møtet kom det frem flere viktige punkter som NLF har bedt om å få i orden før vintersesongen, men alt tyder på at det ikke har skjedd noen ting. Kaoset er igjen et faktum. 

Under møtet pekte NLF blant annet på at det vil være avgjørende å vurdere å fjerne midtrekkverker på strekningen for å gjøre vinterdriften mer effektivt og for å sikre at fremkommeligheten for utrykning og berging ble gjort enklere. Ut fra dagens tilsendte bilder, har det foreløpig ikke skjedd.  

NLF var også klar på at det ville være viktig å få på plass en varslingsmulighet for vestgående trafikk før bakken ned mot den nye rundkjøringen på Skui-siden, på grunn av at glatt veibane kan gjøre nedkjøringen utfordrende. Det har heller ikke skjedd. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

UTFORDRENDE: NLF har pekt på viktigheten av å få på plass en varslingsmulighet for vestgående trafikk før bakken ned mot den nye rundkjøringen på Skui-siden, på grunn av at glatt veibane kan gjøre nedkjøringen utfordrende. Det har ikke kommet på plass. Foto: Bjørn Ivar Gunhildgard UTFORDRENDE: NLF har pekt på viktigheten av å få på plass en varslingsmulighet for vestgående trafikk før bakken ned mot den nye rundkjøringen på Skui-siden, på grunn av at glatt veibane kan gjøre nedkjøringen utfordrende. Det har ikke kommet på plass. Foto: Bjørn Ivar Gunhildgard

I tillegg til de to ovennevnte punktene ble følgende punkter satt ned for oppfølging: 

  • Den nye rundkjøringen på Skui-siden bør vurderes mht utforming slik at østgående trafikk får en lettere gjennomkjøring, om nødvendig med omlegging/regulering av trafikken til/fra Ringeriksveien i rundkjøringen. 
  • Man må vurdere om rundkjøring(ene) opp bakkene på Skui-siden (unntatt den nederste) kan stenges. Alternativt forsterket drift/oppmerksomhet på snø/slaps/isdannelse som følge av anleggstrafikk inn i rundkjøringene. 
  • NLF ber om forsterket oppfølging av driftsopplegget med Vaktmesterkompaniet for å sikre at bestilt opplegg leveres. 
  • NLF har bedt om at det tas en ny runde med Vaktmesterkompaniet om driftsopplegget og viktigheten av problempunktene før kommende vinter. 

NLF har purret på svar fra SVV på dette, men har fremdeles ikke fått noen tilbakemelding på den videre fremdriften. 

Frustrerende 

For viktige varer som skal frem er det svært frustrerende for transportnæringen at slike hendelser dessverre skjer alt for ofte på vinteren. Vegen skal ha blitt stengt litt over klokken ti i formiddag, og veien ble først åpnet igjen etter tre timer.