Det var lenge knyttet spenning til om arrangøren fikk lov til å gjennomføre årets ritt, som er et av verdens største sykkelritt. Klubbene fikk først avslag av vegmyndighetene og politiet. Kun åtte dager før Styrkeprøven skal sykles, kom den nødvendige tillatelsen fra Statens vegvesen, men arrangørene har måttet gjøre noen endringer:

  • Veimyndighetene har besluttet at sykkelrittet skal avsluttes på Hellerudsletta, ved innfarten til Oslo og ikke Vallhall Arena som først planlagt
  • Det vil også være mange politivakter, politimotorsykler og langt flere stasjonære vakter enn tidligere (stasjonære vakter er ikke politi, men godkjente løypevakter med kurs).

Det vil føre til store ekstra kostnader for rittet, som vil gi et betydelig underskudd for arrangementet, melder de åtte arrangørklubbene. De er usikre på om Styrkeprøven kan arrangeres i fremtiden.

Kjør Østerdalen om mulig

NLF har i flere år oppfordret medlemmene til å ta ekstra hensyn mens sykkelrittet pågår. For alle tungbiler som ikke har et konkret transportoppdrag i rittets trasé, bør omkjøringsveger benyttes. Lastebilsjåførene har fått gode tilbakemeldinger tidligere år, fordi de kjører forsiktig. Vi ønsker selvsagt ingen ulykker i år heller.

Det oppfordres derfor at man kjører Østerdalen hvis man har mulighet til det.

Færre deltakere

Det er færre deltagere enn tidligere. Rundt 1600 til sammen. Nesten 700 kjører hele distansen. Rittet starter klokken 04:00 natt til lørdag 17. juni. Resten starter enten i Lillehammer, Hamar eller Eidsvoll.

Løypa går hovedsakelig på E6 fra Trondheim til Sjoa. På lokalvegen mellom Sjoa og Frya. Deretter på E6 til Lillehammer. Fra Storhove fortsetter rittet på mindre veger på østsiden av Mjøsa og videre i Viken til målgang på Hellerudsletta.