Etter forhandlingene om revisjon av Godsoverenskomsten i juni 2024 mellom NLF og NHO LT på den ene siden, og YTF og Fellesforbundet på den andre siden, sendte LO og YS krav til Tariffnemnda om at Godsoverenskomsten fortsatt skulle være delvis allmenngjort.

Kravet innebar at delvis allmenngjøringen skulle utvides fra kun å gjelde kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn, til også å omfatte kjøretøy med totalvekt fra 2,5 tonn og oppover. I praksis vil det bety at varebilsegmentet som hovedregel nå vil omfattes av allmenngjøringen, så lenge bilen er godkjent for en totalvekt over 2,5 tonn.

Var kritisk, men fikk ikke gjennomslag

NLF har derimot stilt spørsmål ved behovet for en slik endring.

– Vi har stilt oss spørrende til om dette er riktig virkemiddel for å løse opp i de utfordringene varebilbransjen har. Vi er også usikre på om det er tilstrekkelig dokumentert at det er behov for allmenngjøring av varebilbransjen nå, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk.

Gravråk peker videre på at Tariffnemnda etter NLFs syn ikke kan allmenngjøre Godsoverenskomsten for varebilbransjen, ettersom NLFs tariffavtale ikke omfatter kjøretøy under 3,5 tonn.

– Dette forsøkte vi å argumentere for både i høringsrunden og i møtene i tariffnemnda, presiserer Gravråk.

Nemndas flertall gikk imidlertid imot NLFs argumenter og vedtok at Godsoverenskomsten skal delvis allmenngjøres for varebilsegmentet, altså for godstransport på vei med kjøretøy med tillatt totalvekt fra 2,5 tonn og oppover. Mindretallet, bestående av NLF og NHO, stemte mot utvidelsen av virkeområdet.

NLF forholder seg positivt

– Når utfallet av nemndas behandling nå er klart, skal vi forholde oss til det på en god måte. Vi håper samtidig at regjeringen får fortgang i prosessene knyttet til regulering av varebilbransjen, slik at vi får et sammenhengende regelverk som hindrer konkurransevridning, avslutter Gravråk.

Delvis allmenngjøringen av Godsoverenskomsten vil tre i kraft fra 1. november 2024. Utvidelsen til også å omfatte varebiler med tillatt totalvekt fra 2,5 tonn, vil derimot gjelde først fra 1. juni 2025. 

Tariffnemnda er en uavhengig nemnd bestående av tre faste nøytrale medlemmer, og to faste representanter fra arbeidslivet, en for NHO og en for LO. Når man behandler allmenngjøring av Godsoverenskomsten suppleres nemnda med en representant for NLF og en for YS/YTF. Nemnda behandler da kravet om allmenngjøring, og gjør vedtak enten enstemmig, eller med et flertall og et mindretall.