Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.

Dagens sjåfør: Roger Nordlien
Kommer fra: Løten
Kjøretøy: Scania R650
Kjører for: Ola Erik Molstad AS

Er bedriften du jobber for NLF-medlem?
Ja

Hva er ditt kjøreområde?
Jeg kjører kun lokalt mellom Elverum, Hamar og Brumunddal. En gang i måneden kjører jeg til Stange. Hovedjobben min er å kjøre avfall der Eidsiva er oppdragsgiver.

Hvor lenge har du kjørt lastebil?
Siden 1987, men jeg tok en ekstra lang ukehvil som faktisk varte i ni år. Da jobbet jeg på en avfallsplass. Jeg startet opp igjen hos Molstad i 2016.

Hvordan trives du bak rattet?
Veldig godt. Jeg har det veldig fritt og kan legge opp dagen slik jeg vil selv. Sjefen stoler på sjåførene, og det passer meg veldig bra.

Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie?
Jeg trives veldig godt med det og skal ha en kort ferie i sommer. Jeg tar igjen ferien til høsten når vi er ferdige med kornkjøringen.

Hva skal til for å rekruttere nye lastebilsjåfører?
Kontrollorganet vårt sørger for at det ikke er så lukrativt å begynne. Vi blir overvåket hele tiden. Det blir veldig mye avisskriving om feil. Man skulle nesten tro at lokalavisa hadde en egen reporter på Ånestad kontrollstasjon. Jeg er helt sikker på at lastebilene aldri har vært bedre enn nå. Respekten for kjøre- og hviletid er også helt annerledes enn tidligere.

Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier?
Noen ganger kan det bli for mye. Det er dumt å tipse alle for vi vet at enkelte ikke er så gode til å overholde reglene. Det er derfor greit å få bort bilene som ikke har alt i orden.

Hvordan kan sikkerheten bli bedre på veien?
Være enda mer oppmerksom og enda mer forsiktig.

Hva skulle du ønske andre bilister var flinkere til?
Først og fremst skulle de fått bedre opplæring i hvordan tunge kjøretøy fungerer. Jeg ser også at elbilister tar en del rå sjanser og kaster seg foran oss. Bilene er kjappe og skyter fart. Sjåførene vil ikke ligge bak en lastebil og skal absolutt kaste seg foran oss. Det fører til mange farlige situasjoner.