Jeg har i år ventet spent på omtalen av Utekontrollens tall etter første halvår 2024. Tallenes klare tale er at 300 000 kjøretøy har blitt sjekket på kontrollstasjonene. Kjetil Wigdel, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, uttalte i pressemeldingen at det generelt sett er veldig god tilstand på de tunge kjøretøyene som er ute på veiene. Blant annet ble det trukket frem at av 51 000 kjøretøy som ble kontrollert for dekk og kjetting, fikk kun 140 ilagt bruksforbud og 2284 fikk gebyr. Altså nær 96 prosent kjørte feilfritt på dette punktet.
Da forundrer det meg at det nesten ukentlig er store oppslag i Innlandets lokalaviser om «stygge» tunge kjøretøy.
Har avisene en journalist fast på kontrollstasjonen?
Etter det jeg kan se, har ikke avisene i Innlandet brukt denne pressemeldingen. I stedet kjøres det på med saker som sikkert gir gode klikktall – gjerne også med et skrekkbilde. Nok en «synder» er tatt i kontroll.
La det likevel være helt klart: Norges Lastebileier-Forbund er positiv til kontroller. Det er viktig å luke ut verstingene – både for trafikksikkerheten og lik konkurranse. Useriøse aktører skal stoppes. Men de mange negative medieoppslagene gir et helt feil bilde av en hardtarbeidende og viktig næring.
Realiteten er at tunge kjøretøy må inn til EU-kontroll hvert år. Statens vegvesen (SVV) får stadig bedre verktøy, og de har kameraer ved veien og sensorer i kjørebanen som gjør det enklere å hanke inn «gamle kjenninger» og nye med overlast.
Videre er det viktig å være klar over at Statens vegvesen har et måltall: Kontrollørene skal finne feil på 60 prosent av tungbilene. Dermed opplever mange yrkessjåfører at kontrollørene blir mer jegere enn veiledere. Det fører også til at det slås ned på bagateller.
Når det står i meldingene som sendes ut fra kontrollstasjonene at 15 av 50 fikk kjøreforbud, er dette sterkt misvisende. For at bilen skal bli regnet med i kontrollen, må det sjekkes minst tre punkter. Det er et betydelig høyere antall biler som blir kontrollert og sendt videre etter to godkjente punkter og dermed ikke blir med i statistikken. Det hadde vært mye mer realistisk å vise til hvor mange biler som har kjørt over kontrollplassen, men så var det dette måltallet på 60 prosent.
På Ånestad i Løten passerte det i fjor 2004 tunge kjøretøy hver eneste dag. (Kilde: Statens vegvesens årsdøgnstrafikk på biler over 5,6 meter).
Avisene skriver ofte om at lastebiler har fått kjøreforbud, men det trenger ikke være trafikkfarlig. Det høres alvorlig ut, men ofte dreier det seg om en mindre feil som raskt fikses. Eksempler på dette er lastsikringsstropper som må strammes litt, et manglende dokument, at verkstedet har glemt å rapportere inn godkjent EU-kontroll etc.. Lista er lang, men alle må selvsagt gjøre sitt beste for å følge lover og regler. Det gjør også de fleste. Samtidig er det enkelte useriøse aktører, «hobbylastebileiere», med biler som sjelden er i bruk, som slår negativt ut i statistikken og fører til store medieoppslag. Verstingene er det selvsagt svært viktig å stoppe, men det er uheldig at disse får ødelegge omdømmet til en svært viktig og ellers seriøs næring.
Etter over 20 år i NLF er min påstand altså at tunge kjøretøy aldri har vært bedre enn nå. Det har aldri tidligere blitt kontrollert så mange biler som de siste årene. Statens vegvesen bidrar til bedre trafikksikkerhet og lik konkurranse (selv om kommunikasjonsavdelingen hver eneste uke gjør rekruttering til et svært viktig yrke vanskeligere ved å sende ut pressemeldinger fra kontrollstasjonene).
Hva jeg tenker om redaksjonene som ukritisk blåser opp de mange pressemeldingene fra kontrollene, vil jeg ikke nevne nå i ferien. De jakter sikkert på antall klikk. For min del KLIKKER det på en helt annen måte.