Dette blir en realitet når Statens vegvesen åpner den nye strekningen over elva Tunna nord for Tynset 17. desember.
I hele 74 år har trafikken vært tvunget til å bruke den krevende veien gjennom Tunndalen. Tunna bru, som ligger i et søkk over sideelva til Glomma, har skapt store utfordringer for tungtrafikken, spesielt med den bratte stigningen nord for brua.
Nå er det endelig bedring, og regionsjef Guttorm Tysnes uttrykker stor tilfredshet med resultatet.
– Lonåsen har vært en av de aller farligste strekningene på riksvei 3. Dette prosjektet hadde neppe blitt realisert uten et kraftig påtrykk fra Olsbakk og oss i NLF. Vi har tatt både samferdselsministere og statssekretærer med på befaring og løftet budskapet om behovet for ny vei i Lonåsen på utallige veikonferanser. Derfor jubler vi ekstra mye over at nyveien nå åpnes ved Tunna 17. desember. Kort sagt: Dette er en viktig NLF-seier for hovedveien for godstransport mellom Oslo og Trondheim, sier Tysnes!
Arild Olsbakk (44) har kjørt store vogntog på transportstrekningen mellom Oslo og Trondheim i 26 år. Hvert tredje kjøretøy på riksveien er en tungbil. De siste årene har 50 kilometer vei blitt utvidet til ni meters bredde på riksvei 3 i Østerdalen.
Olsbakk roser arbeidet Statens vegvesen har gjort for å gjøre den raskeste vegen mellom Østlandet og Trondheim tryggere med bedre framkommelighet. Han er daglig leder i Arne Olsbakk Transport AS på Koppang. Firmaet har 14 ansatte. Olsbakk er også styreleder i Norges Lastebileier-Forbund i Innlandet.
Kan senke skuldrene
Tirsdag fikk Olsbakk prøvekjøre den 3,8 kilometer lange nye strekningen med ny bru over Tunna som rosinen i pølsa. Selv om han har ledet transportfirmaet siden 2008, kjører han fortsatt stor bil på rv. 3 noen dager hver uke.
– Det er helt fantastisk. Alle vi som kjører tungbil i Østerdalen har fått en bedre hverdag på 3-ern de siste årene. Nå kan vi senke skuldrene enda et hakk. Vi slipper å være redd for hva vi møter rundt neste sving, sier Olsbakk.
Det har også blitt fjernet mye vegetasjon langs rv. 3 slik at sjåførene har større kontroll på elg og annet vilt langs vegen. Mindre vegetasjon gir også færre skyggepartier. Det gjør at vegen tørker raskere. Alt dette gjør vegen mer trafikksikker.
To krevende strekninger
Olsbakk er særlig glad for vegen over Tunna og at Vegvesenet bygger ny veg forbi Messeltsvingene i Koppang.
– Dette er to strekninger som har vært ekstra krevende for rv. 3 trafikken med flere ulykker. Hver vinter kjører store kjøretøy seg fast i bakkene opp fra brua på veg nordover. Da har det korket seg raskt i begge retninger, sier Olsbakk.
Det legger heller ingen demper på humøret at staten tar hele regningen for vegarbeidet på riksvegen.
Rimeligere og i tide
Byggeleder Stig Johansen i Statens vegvesen, Utbygging, mener entreprenøren Johs. J. Syltern har gjort en meget god jobb.
– Entreprenøren har bygd vegen under det endelige budsjett, og noen uker raskere enn planlagt. Bedre blir det ikke for oss i Vegvesenet, sier Johansen.
Gamle Tunna bru skal rives. Den 300 meter lange vegen nord for brua tilbakeføres til naturen. Vegen sør for brua blir fylkesveg. Det gjenstår noe arbeid med å sette opp skilt og rekkverk, før vegen kan åpnes for trafikk tirsdag 17. desember.
Nesten fem kilometer ny veg
I tillegg til den nye vegen langs Tunna, har Vegvesenet fortsatt det svært kostnadseffektive vegarbeidet i Østerdalen med å utbedre flere strekninger. Denne høsten er Vegvesenet ferdig med en strekning på halvannen kilometer rett sør for Kvikne.
– Her er vegen blitt god som ny for en meterpris på 22.000 kroner, sier byggeleder Einar Aakerøien i Statens vegvesen, Drift og vedlikehold.
Dette er en del av strekningen på seks kilometer fra Storåsen – Granengmoen. Her ble ca. 2,5 kilometer, Hyllbekken – Granengmoen, utbedret og breddeutvidet i 2023. Det er Tronfjell Maskin AS i Alvdal som utfører jobben.
– Sammen med en fremoverlent og løsningsorientert entreprenør leverer vi veldig mye veg for pengene, sier Aakerøien.
Planer om mer «ny» veg
Kommer det mer penger til rv. 3, er planen å utbedre og utvide vegen videre sørover ca.1,5 kilometer mot Storåsen i 2025. Videre er det planer om nok en kilometer sørover.
Vegvesenet jobber også med reguleringsplan for en strekning ved Tunfoss. Denne skal kobles sammen med Tunna prosjektet. Reguleringsplanen er forhåpentligvis godkjent første halvdel 2025.