I en serie artikler møter vi tungbilsjåfører under tretti år, blir litt kjent med dem, hører deres bakgrunn for yrkesvalget, hva de tror om fremtiden i transportnæringen og kanskje om de har tips til andre som vurderer dette yrket.

  • Navn: Knut Håkon Fritzon
  • Alder: 20 år
  • Bor: Støren
  • Jobb: Kjører småkylling og slaktekylling for Norsk Kylling
  • Arbeidsgiver: Gildset kyllingtransport AS
  • Kjører privat: Audi A4 Allroad, 2014-modell
  • Sivil status: Har kjæreste

Da Knut Håkon kontaktet Opplæringskontoret på Tiller, fikk han god hjelp av rådgiver Magne Johansen. Han har vært til stor hjelp og støtte i prosessen med å få alt på plass.

– Jeg hadde hørt at Gildset Kyllingtransport kunne være et spennende sted å jobbe. Høsten 2022 ringte jeg derfor dit og fikk napp, smiler Knut Håkon, og forteller videre at han syntes virksomheten til Gildset virket spennende og valgte å begynne der, selv om han egentlig hadde fått tilsagn fra et annet selskap også.

STOR BILPARK: Litt av bilparken til Gildset Transport. Foto: Jan Egil Sandstad STOR BILPARK: Litt av bilparken til Gildset Transport. Foto: Jan Egil Sandstad

Tatt godt imot

– Hos Gildset fikk jeg kjempegod mottakelse, og det er nok sterkt medvirkende til at jeg trives så godt her.

Han forteller at jobben hans handler om utkjøring av småkylling fra rugeriet på Støren til bønder i hele Midt-Norge.

– Jeg henter også slaktekylling fra gårdene, og kjører dem til Norsk Kyllings store slakte- og videreforedlingsanlegg på Orkanger. Gårdene ligger i området fra Alvdal i sør til Snåsa i nord, forteller Knut Håkon.

Spesialtransport

– Når jeg er på jobb, tenker jeg mye på at det er levende vesener jeg har i lasta, og på hva jeg må gjøre for at dyrevelferden blir ivaretatt. Transport av kylling er spesialtransport som stiller store krav, både til meg som sjåfør og til bilene. Det er for eksempel veldig strengt når det gjelder luftkvalitet og temperatur.

– Jeg har gjennomført praktisk og teoretisk kurs og fått sertifiseringsbevis. Da lærte jeg om skånsom håndtering og hva som er viktig for at kyllingene ikke skal oppleve stress. Norsk Kylling registrerer alltid kyllingenes tilstand når de ankommer slakte- og foredlingsanlegget.

Bilen har klimaskap med backup-systemer, slik at kyllingene er sikret stabil temperatur på 28 grader og god luftkvalitet under hele transportetappen. Oppbygde luftganger i tak og gulv må til for at temperaturen skal være stabil. Sensorer med direkte overvåkning gjør at Knut Håkon har full kontroll på miljøet i bilen under transport. App-styringen gjør at han kan slå på anlegget hjemmefra en time før han trenger å dra på jobben.

inni bil Knut Håkon.jpeg OVER MIDDELS INTERESSERT I BIL: Jeg måtte oppgradere interiøret i Scaniaen litt. Foto: Jan Egil Sandstad inni bil Knut Håkon.jpeg OVER MIDDELS INTERESSERT I BIL: Jeg måtte oppgradere interiøret i Scaniaen litt. Foto: Jan Egil Sandstad

Godt fornøyd

– Jeg liker denne jobben godt, presiserer Knut Håkon. Jeg er glad i friheten som jobben innebærer, og jeg trives godt i bilen, hvor jeg gjerne sitter og prater med kamerater som kjører lastebil, eller med kjæresten min fra Skaun, som jeg traff på agronomutdanningen.

– Rugeriet styrer en del av tiden min, og det kan bli en del sene kvelder. Vel hjemme igjen etter en tur venter to timer med vasking og desinfisering av bilen før jeg er ferdig, men det er en del av pakka, smiler han.

Grønn transport

Bilen Knut Håkon kjører, er en Scania som går på biogass. Norsk Kylling har som mål at all transport skal over på fornybart drivstoff innen 2030, og foreløpig har Gildset tre slike biler i drift. I samarbeid med Norsk Kylling har de etablert et eget fylleanlegg for biogassdrivstoff på Støren. Anlegget er åpent for alle brukere med biogasskjøretøy.

Råstoffet som går inn i biogassproduksjonen, kommer blant annet fra organisk avfall fra rugeriene. Vi snakker dermed om en egen sirkulærøkonomi, hvor kyllingene som transporteres til Norsk Kylling, kjøres på eget avfall!

For Knut Håkon som sjåfør fungerer det greit med biogass som drivstoff. Bilen har noe mindre dreiemoment enn en dieselbil og krever noe mer turtall, men dette er i stor grad en vanesak. Rekkevidden er tilstrekkelig til å komme seg rundt i Midt-Norge.

Tror på fremtida

– Jeg har tro på en fremtid i transportnæringen. Kanskje plusser jeg på med fagskolen innen logistikk etter hvert. Da kan jeg lettere kombinere det med eventuell drift av gården, hvis eller når det blir aktuelt.

– Jeg anbefaler virkelig andre unge å prøve transportnæringen og sjåføryrket! Det er en spennende bransje som gjør at du kan drive med vidt forskjellige ting hvis du først har kommet innenfor. Jeg råder også andre til å bruke Opplæringskontoret for transportfag, som jeg personlig har fått mye hjelp fra, avslutter den reflekterte og sindige Støren-gutten.