– For oss er det viktig å understreke at våre støtteordninger er gode. Mange er kanskje ikke klar over hvor enkelt det er å søke støtte til elektriske lastebiler, og derfor ønsker vi å forklare prosessen nærmere, sier Arnt-Gunnar Lium, virkemiddelansvarlig for tunge nullutslippskjøretøy i Enova.
Prosessen forklares i fire enkle trinn:
1. Innhent pristilbud
Det hele starter hos lastebilforhandler hvor du sammen med selger finner den lastebilen som passer best for din bedrift. Du ber da om et pristilbud på både en elektrisk lastebil og et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy. Dette tilbudet er ikke bindende.
2. Send inn søknad og få raskt svar
De to pristilbudene legger du ved søknaden som sendes inn til Enovas søknadssenter.
Selve innsendingen tar noen få minutter og du får svar på søknaden på epost senest en uke etter søknadsfristen.
3. Bestill kjøretøy
Etter å ha fått innvilget støtte kan du signere kjøpekontrakt på kjøretøyet.
Kjøpekontrakten må signeres senest 55 dager etter at du fikk innvilget støtte, noe som skal være tilstrekkelig i forbindelse med transportkontrakter.
Dersom kjøretøyet skal benyttes i offentlige anskaffelser, må det settes i bestilling senest innen 55 dager fra kontrakten med offentlig oppdragsgiver er inngått.
4. Registrer bil og få utbetalt støtte
Utbetaling av støtten skjer etter at kjøretøyet er registrert i kjøretøyregisteret.
Fordel med forutsigbart støttebeløp
Du kan søke om støtte på inntil 60 prosent av prisdifferansen mellom et utslippsfritt kjøretøy og et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy. I søknaden til Enova bestemmer du selv hvor mye støtte du ønsker å søke om innenfor den øvre grensen.
Får man støtte hos Enova vil man få det støttebeløpet man har søkt om.
Mange vinner gjennom
Lium forteller at de aller fleste som har søkt støtte hittil har fått positivt svar på sine søknader.
– Rundt 95 prosent av de som søkte på programmet i 2024 fikk støtte. De fleste av disse har fått mellom 700 000 kr og 1,6 millioner kroner i støtte. Vurderer du å kjøpe elektrisk lastebil, er det altså gode muligheter for å få støtte, understreker Lium.
Enova ønsker å få til så store utslippskutt som mulig, og konkurransen handler derfor om hvor mye CO2 som kuttes for støtten som blir gitt.
– Her har vi utviklet en beregning som vi kaller for rangeringsscore, hvor lav rangeringsscore er bra for å nå opp i konkurransen.
For at den enkelte lastebileier skal slippe å regne ut dette selv, gjør Enova det for deg i søknaden. Det kan imidlertid være lurt å sjekke din rangeringsscore ved å legge inn type bil du ønsker å kjøpe og støttebeløpet i dette regnearket. Har du en rangeringsscore under 32-35 så ligger du godt an.
Støtteprogrammet har månedlige søknadsfrister, og neste frist er 16. februar kl. 12.
Les mer om støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy».
Ønsker å motivere
Tunge kjøretøy stod i 2023 for 6,3 prosent av landets klimagassutslipp, ifølge Norsk klimastiftelse.
Utslippskutt i denne sektoren er viktig for at Norge skal nå sine klimamål. Enova ønsker å bidra til denne omstillingen av næringen.
Skal dette lykkes, må flere el- og hydrogenlastebiler ut på de norske veiene. For å skyte fart på utviklingen støtter Enova både kjøretøy og offentlig tilgjengelige hurtigladere.
Vi har gitt støtte til en rekke ladestasjoner over hele landet, som gir mulighet for lading underveis.
Den første offentlige ladestasjonen vi har støttet åpner snart, og i løpet av dette året og det neste vil mange flere åpne.
Det er med andre ord gode utsikter for elektriske lastebiler.
Fakta om elektriske lastebiler og Enovas støtte:
- En gjennomsnittlig diesellastebil koster 2,1 millioner kroner, mens en elektrisk lastebil koster omtrent det dobbelte uten støtte, ifølge tall fra Enovas søknadsrunder.
- For en søker som får 50 prosent støtte så vil dette utgjøre 1,125 millioner kroner. Mellomlegget for å kjøpe en elektrisk lastebil blir da 1,125 millioner kroner. Til gjengjeld får du lavere drivstoffkostnader og en bil som er stillere og mer behagelig å kjøre, sier flere lastebilsjåfører Enova har snakket med.
- Enova støtter kjøp av nye tunge nullutslippskjøretøy som går på batteri eller hydrogen.
- Kjøretøyet må ha tillatt totalvekt over 4 250 kg.
- Det er konkurranse om midlene, og Enova støtter de kjøretøyene som bidrar til å kutte mest CO2 per støttekrone.
Arnt- Gunnar Lium er åpen for innspill om du ønsker å gi noen tilbakemeldinger på støtteprogrammet. Epost: arnt-gunnar.lium@enova.no
Meld deg gjerne på nyhetsbrevet fra Enova her.