Fylkesvei 29 mellom Folldal og Hjerkinn kan brukes som en omkjøring, men det skaper store utfordringer for transporten av varer, med lengre kjøretid. I tillegg er denne veien stengt for modulvogntog.
Bare FV29 mellom Hjerkinn og Alvdal er åpen for modulvogntog 1 og 2
NLF tok raskt kontakt med fylkeskommunen etter at raset ble kjent for å få åpnet fylkesvei 27 over Venabygdsfjellet og FV29 mellom Folldal og Hjerkinn for modulvogntog. Nå har vi fått svar, og det er klart at Venabygdsfjellet ikke åpnes for modulvogntog. Bare FV29 mellom Hjerkinn og Alvdal er åpen for modulvogntog 1 og 2.
Betydelig økning i kjøretid
Raset påvirker både trafikken fra nord til sør og øst til vest. Erfaringene fra våre medlemsbedrifter de siste dagene viser at kjøretiden har økt betydelig for de rutene som normalt ville gått forbi rasområdet. Selv om de har lagt om rutene og tatt i bruk de anbefalte omkjøringsveiene, rekker de ofte ikke å fullføre transportene innenfor reglene for kjøre- og hviletid.
– Dette skaper etter hvert store problemer. Derfor ønsker vi å få en generell dispensasjon fra kjøre- og hviletidsreglene for trafikken som går rundt ulykkesområdet og bruker omkjøringsveiene. Dette for å sikre at forsyningene ikke blir ytterligere forsinket fordi sjåførene må ta døgnhvilen på en av de omkjørte strekningene. Dispensasjonen skal gjelde for alle, også for sjåfører med utenlandske kjøretøy. Vi mener at regelen om å jevne ut konkurransevilkårene fortsatt ivaretas, sier NLF-direktør, Knut Gravråk.
Ønsker dispensasjon fra og med 31. mars
NL søker derfor om dispensasjon fra og med mandag 31. mars, frem til rasområdet på E6 er åpent igjen for normal ferdsel. Dette gjelder for alle sjåfører som er underlagt reglene for kjøre- og hviletid, og som er berørt av omkjøringen. Forslaget er at sjåførene tar en utskrift fra fartsskriveren etter endt tur, hvor kjørt strekning blir notert og signert av sjåføren.
Opprydding pågår
Issprenging er årsaken til steinskredet som gikk over E6 ved Rosten. Steinblokka, som har en lengde på 13–14 meter, skal sikres med 15–20 bolter som er seks til ni meter lange.
På grunn av det bratte og vanskelig tilgjengelige terrenget i Rosten må alt arbeidet gjøres med håndholdt utstyr. Det vil derfor ta tid å bore hull og feste boltene og det er fremdeles usikkert når veien vil åpne.