Hopp til innhold
Revidert nasjonalbudsjett:  – 640 millioner er dessverre ikke nok
Enlarged image

MER TIL VEDLIKEHOLD: Det foreslås å øke bevilgningen til drift og vedlikehold av riksveiene med 640,6 millioner kroner. Ikke nok, mener administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk. Foto: SVV/André Kjernsli

Revidert nasjonalbudsjett: – 640 millioner er dessverre ikke nok

Den 14. mai la regjeringen Støre frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2024. Det er kun små endringer, men det drypper litt på samferdselssektoren. Det blir mer penger til drift og vedlikehold av riksveier, men ikke nok, mener administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk. 

Det foreslås blant annet å øke bevilgningen til drift og vedlikehold av riksveiene med 640,6 millioner kroner. 

Gode nyheter 

Dette forslaget mener de vil innebære økt vedlikehold på riksveier og bidrar til å redusere vedlikeholdsetterslepet. Aktuelle vedlikeholdstiltak er økt dekkelegging, dreneringstiltak, tiltak på broer og belysning. Deler av økningen vil gå til gjenstående utbedringsarbeider etter ekstremværet «Hans» i august 2023 og til å utbedre skader på veinettet etter ekstremvær i Nord-Norge i januar 2024. 

– Riksveinettet er viktig for bosetting og næringsliv i hele landet. Regjeringen foreslår derfor å styrke bevilgningen til drift og vedlikehold. Totalt vil vi bruke over 10 milliarder kroner til dette i år, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, i en pressemelding. 

Norges Lastebileier-Forbund mener at dette er gode nyheter. Spørsmålet er om det er nok. 

– Vedlikeholdsetterslepet er altfor stort, og veiene som er sjåførenes fabrikkgulv er ikke trygge. De fortjener et godt arbeidsmiljø, og da trenger vi styrket innsats for å hente inn et stadig økende etterslep. 640 millioner er dessverre ikke nok, men det er en betydelig sum penger som bør gi reell effekt, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk. 

Reduserer bevilgningene til trafikant- og kjøretøytilsyn 

Bevilgningen til trafikant- og kjøretøytilsyn foreslås redusert med til sammen 80 millioner kroner. Posten dekker lønns- og driftsutgifter på trafikant- og kjøretøyområdet. De begrunner dette med at Statens vegvesen (SVV) har gjennomført effektiviseringstiltak innenfor brukertjenester blant annet gjennom økt bruk av selvbetjeningsløsninger.

I tillegg har SVV hatt innsparinger på posten knyttet til ledige stillinger, etablering av ny kontrollstasjon i Porsgrunn og enkelte andre tiltak. På andre områder har det vært behov for å øke kapasiteten og bemanningen, blant annet i utekontrollen, tilsynsavdelingen, kjøretøyavdelingen og krimavdelingen. Samlet sett reduseres det totale bevilgningsbehovet på posten. 

NLF mener at de ikke burde kutte i bevilgningen, men heller bruke dem til noe mer nyttig. 

– I stedet for å redusere summen burde disse 80 millionene bli brukt på økt kontrollaktivitet og styrke utekontrollen ytterligere for å følge opp regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen, avslutter Gravråk.