Dette fremgår av en pressemelding fra svenske Trafikverket. 

For at en personbilfører skal kunne overleve en frontkollisjon med en lastebil, må kupeen i personbilen holdes intakt. Dette kan ikke garanteres i dag, til tross for moderne utstyrte biler. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

SKAL DEMPE STØTET: Denne lastebilfronten skal forhåpentligvis redde liv. Foto: Trafikverket SKAL DEMPE STØTET: Denne lastebilfronten skal forhåpentligvis redde liv. Foto: Trafikverket

30–60 prosent mindre deformering  

Testen er basert på en moderne personbil og en tung lastebil. Begge kjøretøyene kjører i en hastighet på 80 kilometer i timen. Med moderne sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems, antar vi at hastigheten kan reduseres automatisk med 30 kilometer i timen. Ved kollisjonen er hastigheten til kjøretøyene 50 kilometer i timen. 

Resultatet viser 30–60 prosent mindre deformering av bilkupéen. 

Ønske om økt trafikksikkerhet 

Trafikverket og industrien ønsker å utvikle en lastebilfront som reduserer risikoen for at liv går tapt. Det er Chalmers og bilindustrien som samarbeider om dette gjennom et forskningsprosjekt ledet av en doktorgradsstudent ved Chalmers. 

– Målet er å utvikle en standard for kollisjonstester for lastebiler som kan implementeres i Euro NCAPs forbrukertester innen 2030. Vi ønsker at personer i en personbil skal kunne overleve en frontkollisjon med en lastebil ved å sikre at bilkupéen forblir intakt, sier Rikard Fredriksson, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i Trafikverket. 

I Sverige er lastebil involvert i hver femte dødsulykke i trafikken. Til tross for at lastebiler bare utgjør seks prosent av trafikkmengden, mister rundt 45 personer livet hvert år i trafikkulykker der en tung lastebil er involvert. I over 90 prosent av disse tilfellene er det den andre parten som mister livet.