NLF

Nyhetsbrev 28. august 2014

Dette nyhetsbrevet fra NLF sentralt inneholder nytt fra 16. til 28. august. Nyhetsbrevet sendes direkte til alle medlemmer i NLF som står oppført i medlemsregisteret med en epostadresse, samt alle ansatte i NLFs administrasjon sentralt og alle region-/distriktssjefer.

Organisasjonsendringer
Basert på erfaringene de siste to år, individuelle samtaler med hver enkelt ansatt samt mer ansvar for adm. direktør som følge av styrelederverv i Trygg Trafikk og Transportkompetanse AS, er det gjennomført en justering i måten administrasjonen er organisert på. Den er fra 1.september delt i to; en politikk & stabsavdeling som ledes av Jan-Terje Mentzoni, og en markedsavdeling som ledes av Kjell Olafsrud. Ansvaret for regionapparatet er flyttet til markedsavdelingen sammen med NLF Magasinet og forbundets nettilbud. Alle administrative oppgaver er flyttet til politikk & stabsavdeling. Her ligger også ansvaret for nysatsingen på NLFs arbeidsgiverorganisasjon. Organisasjonsjusteringen har som formål å tydeliggjøre ansvarsforhold og effektivisere driften. Også kommunikasjonssjefen har fått justert sine arbeidsoppgaver noe og skal heretter fokusere enda mer på ekstern og intern kommunikasjon i tillegg til myndighetskontakt sammen med forbundets ledelse.

Lansering dieseltyverialarm
I fjor kom NLF med en egen dieseltyverialarm for tunge kjøretøy. Den er nå testet grundig ut blant medlemmer, den er ytterligere forbedret og er nå klar for norske veier. MPX.no skal være forhandler av alarmen. Man kan velge om montering inkluderes i prisen. I tillegg har NLF inngått en avtale med Komplett.no om muligheten for leasing i stedet for kjøp av alarmen. Den vil være tilgjengelig første uken i september.

Møter
Tore Velten har deltatt på vegne av forbundet i styret i TS-Forum som hadde styremøte denne uken. Her stod bl.a. planlegging av forumets høstseminar på dagsorden. Geir A. Mo har deltatt på arbeidshelg med styret i Sogn og Fjordane med både styremøte, strategidiskusjon og medlemsbesøk på dagsorden. Han rapporterer om et aktivt styre med en god sosial omgangsform. Alle ansatte i NLF var samlet til en felles sommerfest i Oslo i forrige uke. Samtidig ble det avholdt en arbeidskonferanse for regionansatte samt et felles informasjonsmøte for alle ansatte. Mo er svært godt fornøyd med at det var mulig å samle alle ansatte også til sommerfest og lover å gjenta dette de kommende år.

Stormøte med transportkomiteen
Kari Brun Ågotnes har i samarbeid med Høyres politiske rådgiver forberedt et opplegg for hele Stortingets transportkomite. Det blir en dags samling 29. oktober på Ifs trafikksenter i Hobøl. Her vil NLFs ledelse få fire hele timer sammen med komitemedlemmene. Viktige politiske temaer vil da bli tatt opp i ro og mak, samt at deltakerne vil få demonstrert hvordan en tunnelbrann faktisk foregår gjennom IFs strålende verktøy på senteret. Program vil bli publisert senere.

Aksjonsgruppa – bombrikke
Det har vært to møter i arbeidsgruppen som planlegger en ev. aksjon hvis ikke obligatorisk bombrikke med tilfredsstillende betalingsløsning er på plass innen kort tid. Forbundsstyret har bedt arbeidsgruppen vurdere formålene med en aksjon, hvordan de best kan oppnås, hvilken effekt en aksjon kan ha for NLFs omdømme og hvilken virkning den vil ha på medlemsoppslutningen. NLF krever like vilkår – dvs. at alle skal betale bompenger. Dette er hovedbudskapet og bakgrunn for en eventuell aksjon. Den skal videre være lovlig og i så liten grad som mulig ramme tredjeperson. Politiske avklaringer må på plass først. Deretter vil forbundsstyret komme med tydelig beskjed til alle medlemmer om hva som skal skje ved en eventuell aksjon.

Den nordiske kabotasjestudien
Vår mann i Brüssel, Søren H. Larsen, koordinerer NLA-arbeidet rundt kabotasjestudien. Det skal være være et møte med prosjektleder for studien, Henrik Sternberg 8. september. Da skal han redegjøre for arbeidet til de som har vært med på finansieringen av kabotasjestudien fra norsk side; NLF, NTF, YTF, NBF, BIL og TS-Forum.

Samling, alle regionansatte
Torsdag 21.september var alle regionansatte samlet på kontoret i Oslo for en gjennomgang av ny organisasjon og planlegging av videre arbeid. Det er ikke så ofte vi får muligheten til å sette oss ned og diskutere hva som rører seg i hverdagen, så dette var nyttig. Temaer som ble tatt opp var bl.a. bruk av nettsiden, publiseringsansvar, aktiviteter fremover, avtaler med samarbeidspartnere, media og rekrutteringsarbeid. Målsettingen fremover er å jobbe tettere sammen på tvers av regionene, noe vi skal løse bl.a. med hyppigere videokonferanser. 

Transportmessa, Gardermoen 4-6 september
NLF vil også i år være tilstede på Transportmessa på Gardermoen. Vi har jobbet mye med messa de siste ukene og nå er vi klare. Dere finner oss på stand nr. 172. Vi vil være representert med flere personer, og alle våre samarbeidspartnere vil være tilstede for å presentere sine tilbud. Kom innom for en hyggelig prat og ikke minst få den nye dieselalarmen demonstrert.

NLF i media
Arendalsuka genererte en del oppslag både i nasjonale og regionale medier, særlig debatten. NTB var etter Arendalsuka ute med en pressemelding vedrørende organisasjoners forventinger til dagens regjering, og pressemeldingen er gjengitt i 43 ulike medier. I den er nestleder i forbundsstyret Tore Velten godt referert angående NLFs frustrasjon over mangel på innføring av bombrikke. Østlandets blad har den siste tiden fokusert på Siggerud og befolkningens problemer med tungtrafikk gjennom boligområder, særlig utenlandsk. Der har NLF fått frem noen synspunkter. Geir A. Mo har vært intervjuet i Adressa ifm kamera på dashbordet. Det har vært også forespørsler fra ulike regionsaviser på Østlandet om smugling blant utenlandske sjåfører. Det bør vel også nevnes at lastebil.no sin egen artikkel om «skrivebord og bøter» skapte mange treff, delinger og nye nyheter …

Innspill til nyhetsbrevet, lastebil.no eller saker som bør omtales i medlemsbladet? Send en e-post.

Hilsen NLF
v/ Kari Brun Ågotnes