På en pressekonferanse i dag kunne statsminister Erna Solberg melde at tiltakene som ble innført 12. mars vil bli videreført i alle fall til 13. april.
Les regjeringens pressemelding her
NLF fikk mange gjennomslag da den første tiltakspakken ble overlevert til myndighetene forrige helg. Men for å motvirke de negative ringvirkningene som næringen nå opplever må det langt sterkere lut til. Og det kommer.
– Vi har fått en rekke innspill til vår neste tiltakspakke som vi skal sortere og samle. På fredag overleveres den nye pakken til myndighetene, som de skal bearbeide gjennom helgen. Kort fortalt er det en kombinasjon av likviditetstiltak og det som må til for å få butikken opp og stå, sier NLF-direktør Geir A. Mo.
I gårsdagens nyhetsbrev meldte NLF om at transportører med gyldig transporttillatelse nå vil kunne passere grensen uten å stoppe. Det gjelder på tollsteder oppgitt i tillatelsen og innenfor åpningstiden. Det siste døgnet har mange bedrifter kontaktet NLF med spørsmål om dette, og derfor kommer det nå noen presiseringer.
Transporttillatelse er ikke det samme som felleskapsløyve
Fellesskapsløyvet er godkjenningen fra Statens vegvesen på at du oppfyller kravene til å drive transportvirksomhet med buss eller lastebil innenfor EØS-området. Dette er velkjent i næringen.
Den transporttillatelsen vi omtalte i gårsdagens nyhetsbrev utstedes derimot av tolletaten. Begrunnelsen for å gi transporttillatelse finner du i tollforskriftens § 3-1.18. Her står innledningsvis følgende:
(1) Tollmyndighetene kan etter søknad gi transportør generell tillatelse til vareførsel på vei hvor det ikke er norsk, svensk eller finsk tollsted. Det kan også gis generell tillatelse til vareførsel utenom åpningstid på vei hvor det er tollsted.
Det er relativt få transportører som møter dette kravet eller benytter seg av denne ordningen. Et typisk eksempel på slike bedrifter er tømmertransportører. For den «vanlige» transportør er derfor hovedbudskapet at godstrafikken over grensen, med unntak av eventuell dokumentkontroll fra politi, evt. heimevernet, foregår etter samme regler som tidligere.
NLFs vakttelefon er åpen frem til 21:00.
Telefonnummer: 415 44 100.
For svar på alle spørsmål knyttet til permitteringer, varslingsplikt med mer, les oppdatert informasjon på NAVs nettsider.
Etter påtrykk fra NLF har Vegvesenet besluttet å utvide all førerrett, utrykningskompetanse og yrkessjåførkompetanse, som utløper i perioden 1. januar 2020 til og med 30. september 2020, med et halvt år.
Er det mistanke om smitte hos en sjåfør som har kjørt skift i en lastebil? Da bør førerhytten desinfiseres. NLF har nå sammen med Kjemico utarbeidet en guide til hvordan en går frem for å gjøre bilen smittefri og trygg for neste sjåfør.
For mer informasjon, kontakt Kjemico via post@kjemico.no eller direkte på 901 56 200. Kjemico AS holder til i Kristiansand men server daglig hele landet på både rengjøringskjemikalier, tilbehør og teknisk utstyr.
NLF har utarbeidet en smittevernplan som transportbedrifter kan bruke internt. Gjennom denne planen kan en kartlegge den smittemessige situasjonen i den enkelte bedrift, og på bakgrunn av dette avgjøre hvilke tiltak som bør iverksettes.
Smittevernplanen kan lastes ned her (PDF).
Risikovurdering av smittefare
For å hindre potensiell smitte, er det viktig at alle arbeidsgivere gjennomfører en risikovurdering av mulig smittefare.
Det må planlegges tiltak hvis de ansatte kan komme i kontakt med smittede på arbeidsplassen eller selv utgjør en smittefare.
Alle arbeidsgivere må vurdere om de har ansatte eller innleid personale som kan komme i en smittesituasjon.
Viktig! Sørg for at alle ansatte er oppdatert på myndighetens tiltak:
https://helsenorge.no/koronavirus
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/
Regelverk om risikovurdering ved smittefare
Om arbeidsgivers ansvar når ansatte arbeider i omgivelser som kan medføre eksponering for biologiske faktorer:
Forskrift om utførelse av arbeid: Kapittel 6
Bedriftshelsetjenesten kan kontaktes ved behov for bistand til slik risikovurdering og planlegging av tiltak.