NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 14 /24

Dato 5.04.24
Ny direktør i NLF på plass Ny direktør i NLF på plass

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

ÅRSMØTE NLF AGDER OG ROGALAND

Agder og Rogaland har slått sammen arrangementet og møtes i Sandnes 19. – 21. april.

 

Volvo kommer med siste nytt i forhold til nye modeller.

I forbindelse med ny NTP vet vi at statssekretær Tom Kalsås kommer til årsmøtet. Da kan vi få siste nytt om NTP. Kalsås vil helt sikkert også åpne opp for spørsmål og kommentarer slik at du kan få svar på dine spørsmål. Det ikke Kalsås vet om NTP er ikke verdt å vite. Derfor kan du påvirke fram til sommeren slik at vi får de gode løsningene.

 

Forbundsleder Tore Velten kommer også på vegne av NLF. Han vil ha en gjennomgang av NLF sine viktigste prioriteringer i tiden som kommer.

Tore Velten Tore Velten

 

Ellers er det et godt program på årsmøtet. Det er politikk, nye bilmodeller, masse god mat, underholdning,  god tid til «samarbeidspartner vandring», treffe gode kolleger og mye mer.

Her finner du program og påmeldingsskjema:

https://media.lastebil.no/public/Invitasjon-program-paameldingsskjema_aarsmote_NLF_Agder_og_Rogaland.pdf

 

Du kan også ta direkte til malin.varntresk@strawberry.no / 48 23 41 46

 

DA VAR VÅR NYE DIREKTØR PÅ PLASS

Fra 1. april var vår nye direktør i NLF Knut Gravråk på plass.

Knut Gravråk startet sin karriere som lastebilsjåfør, og har senere i flere år drevet egen virksomhet. Han har også solid bakgrunn fra politikk, både organisatorisk og som folkevalgt. Han har blant annet møtt som stortingsrepresentant i lange perioder. 

Knut kjenner forbundet godt siden han i årene fra 2016-2022 arbeidet i organisasjonen. Først som rådgiver for daværende administrerende direktør, forbundsleder og ledergruppen i NLF. Deretter gikk han over som fagsjef for arbeidsgiverspørsmål i NLF.

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2023/Ny-NLF-direktoer-er-paa-plass

 

MYE SPENNEDE I FORBINDELSE MED E39 I NY TRANSPORTPLAN

Eigersund og Bjerkreim blir nevnt konkret som et tiltak som bør være aktuelt for oppstart i den første seksårsperioden.

Nye Veier as har stoppet Bue – Ålgård med bl. annet argumentasjoner om Ålgård som er en forferdelig «propp» som minsker nytten av E39-prosjektet.  I ny NTP nevnes nå både Ålgård og veien videre sørover som aktuelle i den første seksårsperioden.

Nye veier får justert for prisstigning så det skulle være mulig å komme videre med prosjektene.

Ålgård og Lyngdal har positivt netto nytteverdi sammen med Ytre ringvei.

Så ligger også Smiene-Harestad ligger inne i NTP. Dette prosjektet MÅ jo bare være på plass før Rogfast er ferdig. Hvis ikke vil vi oppleve den største skandalen i norsk veihistorie.

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Mye-bra-i-ny-NTP-men-helt-fornoeyd-blir-vi-aldri

 

Av andre saker er både penger til fylkesveier, Rv41 og Rv 9 i NTP. E134 er godt representert sammen med Eigerøy bru og rassikring på Rv 13. Det er mye spennende som Statssekretæren vil være grundig på i årsmøtet vårt.

 

NLF har arbeidet for at døgnhvileplasser skal komme inn som eget punkt i NTP. Da mener vi det får den fokus det fortjener. Nå har Regjeringen satt av døgnhvileplasser som eget punkt og det må Statens vegvesen nå følge opp sli at vi får anstendige muligheter til å ta de lovpålagte døgnhvilene:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Setter-av-3-7-milliarder-kroner-til-lade-og-doegnhvileplasser

 

MANGE MENER MYE OM NTP

Det er interessant å se hvor forskjellig de forskjellige aktørene bil reagerer på NTP. Nå har de riktignok forskjellige medlemmer, men det er interessant å se forskjellene:

https://www.yrkesbil.no/buss-elektrisk-ladeinfrastruktur/tungbilpakke-til-37-milliarder-i-nye-ntp/4088918

 

VELGER Å UNNGÅ E39 MELLOM MANDAL OG KRISTIANSAND

Her kan du lese om transportbedriften sør i Rogaland som nå bevisst unngår nye E39 mellom Kristiansand og Mandal for å spare penger for sine kunder:

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/69p7Pe/bomstopp-for-e39-kjoering-vi-kan-ikke-ta-oss-raad (+)

 

Det er innlogging på artikkelen over, men vi har en PDF-versjon av Fe’vennen sin artikkel her:

https://media.lastebil.no/public/Kjorer_konsekvent_gamle_E39-Kr.sand-Mandal.pdf

 

NYE DRIFTSKONTRAKTER I AGDER FRA HØSTEN 2024

Agder fylkeskommune har inngått to driftskontrakter for drift av fylkesveier til en samlet verdi på 544 millioner kroner.

Risa AS skal de neste fem årene brøyte- og vedlikeholde de fylkeskommunale veiene lengst vest i Agder. Den såkalte Flekkefjord-kontrakten består av sommer- og vintervedlikehold av 623 kilometer gang- og sykkelveier. Risa fikk kontrakten for 310 millioner kroner for fem år.

 

Veidekke sikret seg Åmli-kontrakten som omfatter fylkesveier i indre deler av østlige Agder fra Telemark grense i Åmli og ned til grensen mellom Birkenes og Kristiansand

Åmli-kontrakten utgjør til sammen 571 kilometer er gang- og sykkelvei.

Veidekke får til sammen 235 millioner kroner for å drifte veiene i kontrakten de fem neste årene.

 

OLJEPRISEN STIGER IGJEN

Vi har fått denne oppdateringen fra Circle K:

«Ukraina gjennomførte et droneangrep på et av Russlands største og mest moderne oljeraffineri dypt inne i Russland. Mandag utførte Israel et luftangrep mot Irans konsulat i Syria der syv iranske militærrådgivere deriblant en høytstående iransk general ble drept. 

Uro i Midtøsten skaper alltid uro i oljemarkedet, og Ukrainas angrep mot oljeinstallasjoner i Russland legger ekstra press på prisene».

 

I tabellen under ser du prisutviklingen pr måned, kvartal og år:

  • Snittprisen i mars 2024 ble 16,85, som er ned 1,7 % ift februar 2024 (17,14), og opp 4,4 % ift mars 2023 (16,14).
  • Snittprisen i Q1 2024 ble 16,79, som er ned 2,2 % ift Q4 2023 (17,16), og opp 1,5 % ift Q1 2023 (16,54).
  • Snittprisen hittil i 2024 er 16,79, som er opp 2,1 % ift hele 2023 (16,44).

 

LASTEBILEN HOLDER LIV I EUROPA

I denne artikkelen kan du lese om lastebilen og bussen som «blodårene» gjennom Europa.

Det er jo bare slik at «uten lastebilen stopper Norge»:

https://om.no/2U7D

 

MANGE ULYKKER I MARS

14 personer mistet livet i trafikken i mars. Det er elleve flere enn i fjor, og det høyeste antallet omkomne denne måneden de siste ti årene. Ulykkene skjedde i Innlandet, Agder, Rogaland, Telemark, Østfold, Oslo, Møre og Romsdal, Trøndelag og Troms. Halvparten av ulykkene i mars var møteulykker.

Til sammen 22 personer mistet livet i trafikken i januar, februar og mars. Det er ni flere enn i fjor, og det høyeste antallet siden 2020, da 24 personer omkom i samme periode.

 

FAIR TRANSPORT

Formålet med Fair Transport-sertifiseringen er å profesjonalisere transportnæringen som utfører godstransport på veg. Gjennom kvalitets- og sertifiseringssystemet Fair Transport vil gods-
transportbedrifter dokumentere evnen til å levere tjenester i henhold til gjeldende lover og forskrifter samt de krav som stilles av kunder og myndigheter, med spesielt fokus på å styrke
trafikksikkerheten, senke utslipp av miljø- og klimagasser og sikre gode sosiale forhold for ansatte. Alle sertifiserte bedrifter skal oppfylle de krav og kriterier som stilles, vise engasjement
for kontinuerlig forbedringsarbeid og vil følges opp gjennom årlige resertifiseringer.  

Se mer om Fair Transport i linken under eller kontakt Eivind: ek@lastebil.no / 928 65 901

https://issuu.com/modul.no/docs/1427_fair_transport_brosjyre_2024

 

 

God helg etterhvert.

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Telefon:      + 47 415 44 100

Pressevakt:  + 47 415 44 200

Nytt fra Agder og Rogaland